sftZima a s ňou prichádzajúci sneh je pre jedných potešením (deti, športovci) , pre druhých veľkým problémom , starosťou, ba niekedy aj katastrofou (najmä pre automobilovú, železničnú, leteckú dopravu).
V mestách a na dedinách spôsobuje problémy chodcom i dopravným prostriedkom. Z chodníkov ho treba odpratať, a to čím skôr, aby sa neudúpal, nezmrzol, nenakopil do výšky a aby boli chodníky a cesty schodné, bezpečné a prístupné všetkým obyvateľom...
Na jeho odstraňovanie sa predtým používala lopata a ručná odhŕňačka, v súčasnosti sa najčastejšie používajú snehové frézy rôznej konštrukcie a technológie.

DRUHY SNEHOVÝCH FRÉZ
Doteraz boli k dispozícii iba dva typy snehových fréz, a to:
- jednostupňové (s elektrickým alebo benzínovým motorom)
- dvojstupňové (väčšinou poháňané štvortaktným benzínovým motorom)
V ostatnom čase vývojári a producenti dali na trh už aj trojstupňové snehové frézy.
Snehové frézy – jednostupňové, slúžia na odpratávanie čerstvo napadaného snehu, prašanu, snehu z chodníkov a prístupov do domov, garáží, obchodov atď. Rýchlo sa točiaca závitovka sneh vyvrhne von na niekoľko metrov od snehovej frézy a zároveň posunie stroj dopredu.
Stvrdnutý a zmrznutý sneh na tuhú masu sa musí najskôr rozrušiť, dvojstupňovými frézami rozrezať pomocou točiacej sa ozubenej pílovitej oceľovej závitovky snehovej frézy na menšie kúsky, ktoré následne ventilátor z „bunkru“ frézy vyhodí mimo čistiacej plochy napravo alebo naľavo, podľa toho, ako je nastavený komín na snehovej fréze.
Jednostupňové snehové frézy sú ľahké, pohotové a ľahko ovládateľné. Sú určené na odpratávanie snehu z rovných plôch, asfaltu, betónu bez rôznych prekážok, ako sú kamene, pníčky z vyrúbaných stromov atď.
Dvojstupňové snehové frézy sú poháňané štvortaktným vzduchom chladeným benzínovým motorom spaľujúcim vysoko kvalitný benzín s oktánovým číslom 95, ktorý má nízky obsah síry, aromatických uhľovodíkov a iných prímesí. Tým sa zabezpečuje vysoký výkon a akcelerácia motora, bezproblémový štart a chod motora pri extrémnych zimných pracovných podmienkach atď.
Trojstupňová snehová fréza s revolučnou technológiou sa prehryzie bez problémov aj nepoddajným, zmrznutým alebo mokrým snehom. Pracuje podobným systémom ako keď sa razí tunel pod veľkým vrchom, pričom raziaci štít neodkrajuje, nedrví sneh, ale zavŕtava sa do neho a posúva ho ďalej k vertikálnej turbíne, ktorá sneh následne odhodí ďaleko od stroja.

obr1a obr2

 

MAZIVÁ A PALIVÁ PRE SNEHOVÉ FRÉZY
Ako motorový olej sa odporúča používať syntetický alebo polo syntetický olej 5W-40 alebo 5W – 30 s dobrými funkčnými vlastnosťami, ako sú nízko a vysokoteplotné vlastnosti, požadované viskozitné a termicko–oxidačné vlastnosti, stabilizátory paliva, vysoký V.I., dobré detergentné a dispergačné vlastnosti, dobré mazacie a protikorózne vlastnosti, ktoré si vyžaduje zimné pracovné prostredie (nízke teploty, sneh, voda, posypové soli apod.).
Na mazanie uloženia závitovky a kolies sa používajú maznice s vhodným plastickým mazivom vyhovujúcim poveternostným podmienkam s dobrými nízko teplotnými, vysoko tlakovými, protikoróznymi vlastnosťami, odolnými proti vode, posypovej soli atď.
Keďže s týmito strojmi, ktoré plodia exhaláty, prichádza do styku obsluha stroja, musia byť výfukové potrubia vhodne umiestnené. Motor by mal mať nízku spotrebu benzínu, aby tým produkoval aj nízke emisie škodlivých látok pre ľudský organizmus.
Dvojstupňové snehové frézy so šírkou záberu od 50 až do 66 cm a viac sú poháňané väčšinou štvortaktnými benzínovými motormi typu OHV, s výkonom 3 až 10 HP (2,24 až 7,46 kW) a viac, a odhodenia 450 až 950 kg snehu za minútu. Motory, ktoré sú namontované v rôznych snehových frézach, a tých je v predaji niekoľko desiatok typov, sú od renomovaných spoločností, ktoré vyrábajú motory svetových značiek, ako je napr. Briggs &Stratton, LCT spoločnosť, FUJI a iné.
Motory Briggs& Stratton osadzované v snehových frézach majú palivové balóniky, ktoré im umožňujú ľahký štart aj pri extrémne nízkych teplotách okolia.

Moderné snehové frézy majú obsahovať:
elektrický štartér, diferenciál s možnosťou zastavenia jedného alebo oboch kolies, čo umožňuje ľahšie otáčanie snehovej frézy, vysoko odolnú liatinovú a hydrostatickú prevodovku závitovky, kvalitnú spojku – trecí disk, svetlomet pre pohodlné frézovanie aj za šera, 4 až 6 rýchlostí dopredu a 1 až 2 rýchlosti dozadu, malé vibrácie a nízke hodnoty hluku, ergonomické a vyhrievané rukoväte, optimálny vyhadzovač (vyfukovač) snehu s možnosťou natočenia komína až o 190°, deflektor pre reguláciu vzdialenosti na odhadzovanie snehu, napr. až do vzdialenosti 15 m od snehovej frézy.
K ďalším benefitom patria pneumatiky so špeciálnou vzorkou, ktoré zaručujú excelentné trakčné schopnosti aj za tých najdrsnejších podmienok a miest pohybu - hore kopcom, šmykľavý povrch, atď.
K tomu patria aj snehové reťaze na kolesá, resp. treba použiť snehovú frézu s pásovým pohonom, ktorá toto všetko zvládne bez problémov.

ZÁVER
Na súčasnom trhu je veľký výber snehových fréz, preto si treba dobre premyslieť, ktorý typ bude najlepšie spĺňať vami požadované vlastnosti, účel použitia, miesto a terén, ktorý chceme čistiť od snehu, a aké budú konečné náklady na ich využitie v praxi.

TEXT/FOTO Dr. Pavol Klucho