Strojárstvo Extra

3D model indukčného motora AIR 63V2Príspevok je venovaný návrhu pohonu robotov a manipulátorov na báze metódy konečných prvkov indukčného motora. Uvažuje sa o konštrukcii CAD modelu indukčného motora. Bol vytvorený počítačový model motora, ktorý umožňuje získať konštrukčnú dokumentáciu a riadiace programy pre CNC nástroje na výrobu dielov motora alebo doplnkový výskum. V softvéri SolidWorks bol vytvorený model CAD na vykonanie analýzy konečných prvkov skúmaného motora na základe reálneho motora AIR63V2. Navrhnutá je skriňa motora, jeho rotor a stator. Bol vykonaný výpočet elektrických parametrov motora v Ansys Electronic Suite - Maxwell RMxprt. Výpočet vychádza z klasickej analytickej teórie elektrických strojov, ako aj z metódy ekvivalentných magnetických obvodov. Zohľadňuje také efekty, ako je nelinearita elektrickej ocele, nesinusovosť magnetického toku v medzere a posun elektrického prúdu v masívnych vodičoch. Na účely výskumu bol vytvorený kompletný model indukčného motora. Získali sme závislosti otáčok a elektromagnetického momentu indukčného motora. Vypočítali sme vlastnú frekvenciu rotora, ktorá sa pohybuje od 922 Hz do 1015 Hz. Získané hodnoty vlastných kmitov CAD modelu motora je možné použiť na diagnostiku motora. Vytvorený projekt v softvéri Ansys je možné použiť na návrh indukčného motora s vlastnými charakteristikami, čo najoptimálnejšími pre požadované úlohy.

historiaStrojársky priemysel a vplyv umelej inteligencie na výherné sloty v slovenských online kasínach

ilustracnyPórovitosť laserových zvarov Mg zliatin je jedným z hlavných problémov pri dosahovaní vysoko kvalitných spojov. Jednou z príčin tvorby pórov je prítomnosť už existujúceho povlaku na povrchu Mg zliatiny, ako sú oxidická vrstva. Skúmané boli jednolúčové a dvojlúčové laserové zváranie vo vzťahu k zmierneniu pórovitosti v dôsledku prítomnosti oxidickej vrstvy na povrchu Mg zliatiny AZ31B.

ilustracnyČlánok sa zaoberá skúmaním vplyvu ochranných plynov na vlastnosti zvarových spojov Ti Grade 2 vyhotovených diskovým laserom Trudisk 4002. Pri vyhotovovaní tupých zvarových spojov boli použité rôzne ochranné atmosféry, a to Ar 4.6, He 4.6, Ar + 5 % obj. He, Ar + 30 % obj. He, pričom posledný spoj bol vyhotovený bez použitia OA. Vlastnosti zvarov boli vyhodnocované pomocou svetelnej a elektrónovej mikroskopie. Pomocou CT bol zisťovaný objem pórovitosti v ZK.

ilustracnyPríspevok sa zaoberá využívaním technológií spájkovania na výrobu moderných výkonových zapúzdrených polovodičových elektronických súčiastok. Tieto zariadenia sú vyrábané z moderných progresívnych materiálov, ktoré zvyšujú možnosti a požiadavky dnešnej doby na výkon, rozmer, spotrebu a spoľahlivosť. Využívanie kompozitných materiálov pre ochranu a chladenie polovodičových obvodov, chladičov alebo rozptyľovačov tepla je vhodné hlavne z dôvodu vyššej stability sústavy. Vďaka vysokej tepelnej vodivosti a nízkemu koeficientu teplotnej rozťažnosti sú tieto materiály vhodnou náhradou za klasické medené riešenia.

ilustracnyZliatina 2060 Al-Li s hrúbkou 2 mm bola zváraná pri rôznych režimoch oscilácie lúča. Porovnávala sa morfológia zvaru, mikroštruktúra a mechanické vlastnosti. Výsledky ukázali, že spoje zvárané s osciláciou lúča mali lepšiu geometriu, jemnejšie zrná, vyššiu mikrotvrdosť a pevnosť v ťahu. Maximálna pevnosť v ťahu zvarového spoja bola dosiahnutá pri oscilácii laserového lúča v tvare „8“, a to 338,15 MPa, čo je o 65 % viac v porovnaní so spojom bez oscilácie (200,58 MPa). Veľkosť zrna klesla zo 105,27 μm na 89,67 μm.