Michal Brutovský v strede a Petr Štěpánek vpravo konateľ spoločnosti Stepanek3D ktorej CONEXTRA pomohla s inováciami v službáchSte malý, začínajúci podnikateľ, ktorý hľadá možnosti, ako preraziť na trhu? Alebo pokojne aj veľký hráč, ktorý chce inovovať svoje portfólio alebo je v recesii? Riešenie môžu priniesť granty, dotácie, eurofondy, ale aj projekty optimalizácie a inovácie procesov alebo správne nastavené vzdelávanie. Slovenská firma CONEXTRA je presne takým „kamarátom do dažďa“, ktorý vie pomôcť so všetkými spomenutými oblasťami. „Štruktúr je veľmi veľa a vieme ich efektívne využívať na potreby klienta. To je naša veľká výhoda: prichádzame z praxe a nachádzame potrebné prieniky,“ hovorí Michal Brutovský, zakladateľ a Consultant Specialist tejto spoločnosti.

Tvrdíte, že na Slovensku stále veľmi veľa firiem nevie, aké granty alebo schémy pomoci sú k dispozícii. Aká je teda situácia presne?

80% firiem nevie a nepozná detaily, aké sú granty, pretože nemajú čas venovať sa tomu. Ak sa niečo dozvedia, je to len minimum z médií. Prehľad o samotnej štruktúre grantov ale nemá nikto okrem firiem, ktoré sa tomu venujú. Tieto firmy zároveň veľmi málo chodia a informujú o ponuke širokú podnikateľskú verejnosť, ktorá je na trhu. Skôr iba čakajú, kto príde, prípadne sa zameriavajú na potencionálne najlepšieho kandidáta spĺňajúceho kritéria. Čo sa týka osvety, že sú tu slovenské alebo medzinárodné grantové štruktúry, o tom je veľmi malé povedomie. My v CONEXTRA firmy aktívne vyhľadávame a podávame im informácie, čo je k dispozícii. Snažíme sa však aj čítať medzi riadkami. Máme široké spektrum klientov práve preto, že keď vyjde nejaká výzva, povedzme pre priemysel, tak my sa nezameriame len na ten. Musíme nájsť prierez – niečo, čo spojí činnosť podnikateľa s priemyselným sektorom.

Vaša činnosť je teda veľmi všestranná a portfólio služieb široké. V čom teda spočíva gro vašej práce?
Sú to štyri základné piliere, ktoré sa vzájomne ovplyvňujú a interagujú. Prvý pilier sú eurofondy, dotácie, granty. Druhým sú optimalizácie a inovácie procesov, tretím je finančné a manažérske účtovníctvo, čiže efektívne znižovanie prevádzkových nákladov v akejkoľvek oblasti a štvrtá je oblasť vzdelávania: rôzne typy zručností, manažmentov, smerníc a medzinárodných noriem. V neposlednom rade sme výrazne aktívny vo vede a výskume, práve v projektoch so zameraním na efektívne procesy, posudzovanie rizík a minimalizáciu nákladov pomocou analyzovania a vytvárania nových produktov a služieb.

Vľavo Daniel Vislocký, výrobný manažér spoločnosti ZWL Slovakia - Výroba ozubených kolies Sučany: Optimalizácia podnikových procesov a vzdelávanie

Vaším klientom sa teda môže stať firma z akejkoľvek oblasti alebo sektora?
Áno. Môže, ale 70 % klientov na Slovensku spadá do automobilového alebo strojárskeho priemyslu. Je to z dôvodu, že táto oblasť má najsilnejšie zastúpenie v našej krajine. My však vo výzvach hľadáme prierez – a následne do nej vieme napasovať akúkoľvek firmu, ktorá nájde takýto prierez vo svojich tovaroch alebo službách. A to je možno to, čo sa ostatným nechce. Zvyšovať si prácnosť a hľadať možný prierez u klienta, ktorý zdanlivo na prvý pohľad nemusí komplexne spĺňať kritéria výzvy. Povedia: vy nie ste strojári, pre vás to nie je. My sa na to pozeráme inak. Opýtame sa, akú službu alebo tovar firma ponúka a keď tam nájdeme prierez, napríklad aj pri výrobe finálneho produktu, tak povieme: Áno, vieme to práve na tento proces aplikovať.

Čiže vaše špecifikum práce je komplexnosť prístupu? Nie je to teda len o grantoch a výzvach, ale prichádzate s komplexným riešením pre firmy – čo zoptimalizovať a zefektívniť a ako.
Z odborných riešiteľov, „procesákov“ a krízových manažérov sme sa stali „projekťákmi“. S kolegami sme najprv robili projekty na optimalizácie a inovácie procesov, vedecko-výskumné, alebo odborné či technické projekty či štúdie, ktoré časom prestali byť podporované priamo samotnými firmami – dnes všetci chcú, aby sa na tom podieľal aj niekto iný. My sme naše služby teda rozšírili: stále sme odborní riešitelia, ale dnes už hľadáme možnosti financovania aj z iných zdrojov. A to je na tom to pekné, preto to funguje prierezovo. Ak klient príde s požiadavkou riešenia účtovníctva, tak riešime účtovníctvo, zefektívnime tento proces, aj procesy fungovania, administratívy a k tomu povieme: je tu aj taký grant, vďaka ktorému dokážeme tieto procesy ešte viac zefektívniť. A už sú tu zrazu dva piliere spolupráce. Na konci dňa zistíme, že prichádza ďalší grant, napríklad na vzdelávanie: a opäť sa zapája ďalší pilier.

Vpravo Martin Stehura, HR manažér spoločnosti GERGONNE SLOVENSKO: Optimalizácia podnikových procesov a vzdelávanie

Aké spoločnosti sa vám podarilo zásadným spôsobom posunúť či zoptimalizovať?
Bola to napríklad malá očná optika, z ktorej sa v priebehu dvoch rokov stáva naozaj pekná očná klinika. Ponúka už všetky služby nielen optometristov a merania zraku, ale aj komplexné vyšetrenia s CT-čkom očí a podobne. Ďalším zaujímavým príkladom je potravinársky priemysel, kde sa klient venoval hlavne dovozu čerstvých rýb na Slovensko, ale popritom mal aj záľubu v zdravých potravinách. Dnes už z jednej firmy vznikla ďalšia, ktorá sa venuje len sektoru zdravých potravín v oblasti ovocia a zeleniny. Firma je na trhu pár mesiacov a už má naozaj slušné objednávky a dodáva zdravé potraviny do top podnikov, gastroprevádzok na Slovensku. V priemysle máme jednu firmu, kde sme implementovali celoročné vzdelávanie v hodnote 200-tisíc eur za podpory štátu. Popri vzdelávaní sme zistili veľa nedostatkov v procesoch , ktoré postupne optimalizujeme formou projektu na optimalizáciu procesov za účelom zvýšenia efektívnosti a plynulejšej výroby. Potom sú to rôzne projekty, kde sme implementovali digitalizáciu. A mnohé iné.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že tieto služby sú určené pre veľké spoločnosti, ale vy, naopak, veľmi radi pracujete s mikro, malými a strednými podnikmi, startupmi. Prečo?
Sú to firmy, pri ktorých vidíte, že ste boli prínosom. Sú za to veľmi vďační – nie všetko sa musí robiť len kvôli vidine veľkých peňazí. Výsledok sa nemusí vždy počítať v peniazoch, chceme za našou prácou vidieť najmä výsledok. To je kľúčové. Veľký podnikateľ je tu už dlho, má svojich partnerov, financie, možno niekedy padne do obdobia recesie. Jednoduchými krokmi ho vieme dostať z červených čísel do čiernych. Tam tá pomoc, čo sa týka viditeľnosti nie je až taká markantná. Začínajúci podnikateľ, malá firma – tam sú peniaze potrebné, keďže ešte nemajú toľko zákazníkov ani partnerské zastúpenie. Sú radi za každé euro a dokážu omnoho rýchlejšie napredovať a expandovať ako veľká firma. Je krajšie, keď vidíte, ako sa z jednoosobovej eseročky postupne stáva firma s piatimi, desiatimi a viac zamestnancami.

Spoločnosť CONEXTRA sa podieľala na spolupráci s firmami naprieč rôznymi sektormi Treeland Spoločnosť CONEXTRA sa podieľala na spolupráci s firmami naprieč rôznymi sektormi Optika Fontána
Spoločnosť CONEXTRA sa podieľala na spolupráci s firmami naprieč rôznymi sektormi, zľava MUDr. Moravčík, Treeland a Optika Fontána.

Stretávate sa aj s tým, že malé firmy sa obávajú vstúpiť do takýchto projektov?
Všetci sa toho obávajú, lebo si myslia, že nedokážu splniť cieľ projektu. A my im musíme povedať, že to je veľký omyl. Malý podnikateľ, ktorý začína z nuly, má toho veľmi málo čo ponúknuť oproti veľkým hráčom, no práve takýto subjekt dokáže veľmi ľahko splniť ten potenciál a cieľ, ktorý my nájdeme. Sú projekty, ktoré sú smerované na realizáciu aktivít napríklad na analýzu lokálneho trhu, zvýšenie konkurencieschopnosti, aby ste zistili, kde a ako sa hýbete. Výstupom takéhoto projektu je odborná štúdia, žiaden hmatateľný produkt. Na to potom môžu nadväzovať ďalšie projekty, napríklad na implementáciu záveru, ku ktorému ste došli v štúdii. To sú postupné kroky, ktoré smerujú ku konkrétnemu produktu alebo službe.

Takže ani malí a začínajúci podnikatelia sa nemusia obávať osloviť vás?
Tí práveže musia takéto príležitosti vyhľadávať a tešiť sa z toho, že tu takáto možnosť je. Pokiaľ je možnosť získať zdroje na podnikanie v ich odvetví, tak je to jedinečná možnosť. My nevieme, dokedy tá možnosť bude trvať, takže ju treba využiť, kým je.

Ak to teda trochu zjednodušíme, ste taký „kamarát do dažďa“, ktorý príde, definuje a určí slabé stránky podniku, zároveň však ponúkne riešenie a celý proces zrealizuje.
Áno. Je to komplexný servis.

Spolupráca s klientom Dream Garden vľavo Jaroslav Dadaj konateľ spoločnosti Dadaj Gardenjpg
Vľavo Jaroslav Dadaj, konateľ spoločnosti Dadaj garden známej pod značkou Dream garden: Optimalizácia účtovných procesov, znižovanie prevádzkových nákladov a inovácia poskytovaných produktov a služieb

Kde ešte v tejto oblasti na Slovensku vidíte najväčšie chyby alebo nedostatky?
Chyba je tá, že ľudia sa vo všeobecnosti boja eurofondov. Je to taký zaužívaný všeobecný výraz, ktorý sa spája s negatívnym pocitom na základe rôznych medializovaných káuz na Slovensku ale aj v zahraničí. Avšak vôbec to netreba takto vnímať. Ide o rôzne granty, dotácie, eurofondy, štátne pomoci de minimis a podobne. Štruktúra pomoci zo štátu alebo Európskej únie je veľmi veľká. Vôbec sa však toho netreba báť, lebo tých štruktúr je veľmi veľa a vieme ich efektívne využívať na potreby klienta. To je naša veľká výhoda: prichádzame z praxe a medzi riadkami vidíme, čo je tam napísané. Vieme výzvu napasovať aj na iný sektor, ako sa niekomu na prvý pohľad môže zdať. Ak je napríklad výzva pre priemysel, môže ju splniť aj pekár, ktorý pracuje so strojmi a zariadeniami. My teda nachádzame tie potrebné prierezy, o ktorých som hovoril.

Každá spolupráca a každý klient je teda veľmi individuálny. Viete na začiatku povedať, odkiaľ pokiaľ povedie vaša spolupráca a kedy poviete: tu my skončíme, pokračujte ďalej? Alebo sa to všetko kryštalizuje v priebehu samotného procesu?
Z pohľadu odborného riešiteľa sa vieme efektívne a komplexne realizovať vo veľkej miere v rôznych oblastiach, avšak je samozrejmé, že nie vo všetkých. Nikto predsa nevie robiť všetko. Nie vždy sme teda odborným riešiteľom, ale niekedy len projektovým manažérom a administrátorom. Ale vďaka tomu, že robíme všetky štyri piliere, máme veľké medzisektorové skúsenosti. Takže v takých prípadoch vieme jednotlivých odborníkov veľmi efektívne prepojiť. Koho osloviť, ako to spojiť, aby sme sa dostali k výsledku. Vždy sa snažíme priniesť viac.

TEXT/FOTO CONEXTRA
www.conextra.sk