dopravnikPre proces posudzovania a riadenia rizika pri prevádzke potrubných dopravníkov s uzatvoreným gumotextilným dopravným pásom je nevyhnutné v prvej fáze určiť hranice ich používania, priestorové hranice, časové a ďalšie ohraničenia. Príspevok uvádza stručnú charakteristika potrubných pásových dopravníkov a princíp ich práce, výhody a nevýhody. Nosnou časťou článku je určenie všetkých hraníc potrubného pásového dopravníka.

Každoročne milióny ľudí v Európskej únii utrpia na pracovisku pracovný úraz alebo závažné poškodenie zdravia. Európska komisia konštatuje značný rast úrazovosti a žiada zvýšiť uvedomelosť a zodpovednosť. V súčasnosti na Slovensku sú v malých a stredných podnikoch technické zariadenia často fyzicky a morálne opotrebované. Opravy, údržba a rekonštrukcia týchto zariadení si vyžadujú veľké finančné náklady a prevádzkovatelia často podceňujú nebezpečenstvá vyplývajúce z ich technického stavu.
Najčastejším zdrojom SPÚ (pracovný úraz s následkom smrti) v hodnotenom roku 2019 boli dopravné prostriedky, kde bolo zaznamenaných 14 SPÚ, čo predstavuje 45,2 % z celkového počtu SPÚ. Druhým najčastejším zdrojom SPÚ bola neodborná manipulácia s bremenami, materiálom, pády predmetov, výrobkov či materiálov, kde bolo zaznamenaných 5 prípadov, čo predstavuje 16,1 % z celkového počtu SPÚ. Stroje, zariadenia a zvieratá, iné osoby boli tretím najčastejším zdrojom SPÚ, kde boli zaznamenané zhodne 3 prípady v SPÚ, čo predstavuje 9,7 % pre každý zdroj zvlášť z celkového počtu SPÚ [1].
Na Slovensku bol zaznamenaný prudký rozvoj výrobných závodov, skladov, logisticko-distribučných centier, podporený rozvojom spoločností, ktoré sa orientujú na automobilovú výrobu a strojárstvo. Tento rozvoj podporil nárast po dopyte a požiadavkách na dopravníky. Správnou voľbou vhodných typov pásových dopravníkov možno zaručiť vysokú produktivitu práce, jednoduchú obsluhu a údržbu, ekologickú neškodnosť s minimálnym vplyvom na životné prostredie.
V etape prevádzky potrubného dopravníka môže dôjsť k nečakanej a nežiaducej udalosti, tak ako pri každej inej ľudskej činnosti. Tieto udalosti – negatívne javy, vedú k úrazovosti, poškodeniu zdravia človeka alebo k materiálnej škode. Rozbor negatívnych javov speje k návrhu vhodných opatrení na ich elimináciu alebo zníženie ich vplyvu.

Charakteristika potrubného dopravníka a princíp jeho práce
Určeniu hraníc predchádza definovanie objektu analýzy technického rizika – v tomto prípade potrubného dopravníka s uzatvoreným gumovým dopravným pásom (ďalej UGDP). UGDP pri potrubnom dopravníku tvorí jeho najdôležitejšiu konštrukčnú časť. Potrubné dopravníky sú ekologické dopravné pásy uzatvorené do tvaru potrubia a predstavujú environmentálne prijateľnú modifikáciu klasických pásových dopravníkov. Konštrukcia uzatvoreného gumového dopravného pásu podľa kostry môže mať dve základné vyhotovenia – gumotextilný dopravný pás a oceľokordový dopravný pás. Potrubné dopravníky využívajú podobne ako klasické pásové dopravníky gumový pás ako nosný a zároveň aj ťažný element. Tento gumový dopravný pás sa plní rovnakým spôsobom ako pri klasických dopravníkoch, avšak v určitej vzdialenosti od miesta plnenia sa okraje pásu navzájom prekryjú pomocou 6-8 nastaviteľných valčekov, čím sa vytvorí hadicový profil pásu (obr. 1).

Obr 1 Schematické znázornenie princípu dopravy PPD
Obr. 1 Schematické znázornenie princípu dopravy PPD

Určenie hraníc potrubného pásového dopravníka s UGDP
Pre potrubný dopravník pre potreby analýzy, posúdenia a hodnotenia rizík je možné určiť tieto hranice [2]:
1. Hranice jeho používania – ohraničenie zahŕňa predpokladané a primerane nevhodné používanie pásového dopravníka v etape prevádzky.
2. Priestorové hranice z hľadiska rozsahu pohybu, priestoru, vzťahu obsluha – stroj, stroj – zdroj energie.
3. Časové ohraničenia z hľadiska životnosti stroja a intervalov pre servis.
4. Ďalšie ohraničenia ako sú napríklad prostredie– teplota, počasie, rutinné úlohy, …

Hranice používania potrubného dopravníka
Určenie hraníc používania potrubného dopravníka zahŕňa predpokladané a primerane nevhodné používanie. Predpokladom pre vznik nebezpečnej udalosti pri prevádzke potrubného dopravníka je porušenie bezpečnostných predpisov a nedodržanie zakázaných úkonov a činností. Pri prevádzke potrubného dopravníka sú zakázané nasledovné činnosti:
- uviesť potrubný dopravník do chodu bez upozornenia ostatných pracujúcich alebo pri poškodených a vyradených bezpečnostných zariadeniach, odstránených krytoch alebo zistených závadách,
- privádzať materiál na zastavený potrubný dopravník,
- preťažovať materiálom UGDP,
- zahradzovať priestor pre privádzanie a odvádzanie materiálu,
- ukladať akýkoľvek materiál v priestoroch určených na prechod alebo pohyb obsluhy,
- nakladať alebo vykladať materiál na trase potrubného dopravníka mimo miest na to určených,
- pracovať bez predpísaného pracovného odevu, ochranných pomôcok, náradia a náčinia a bez riadneho osvetlenia,
- zapínať hlavný spínač, ak je označený výstražnou tabuľkou,
- vyraďovať z funkcie bezpečnostné zariadenie a poškodzovať alebo neoprávnene odstraňovať bezpečnostné značky, tabule a kryty,
- vykonávať akékoľvek opravy, pokiaľ nie je obsluha pre tieto práce zaučená, alebo nemá potrebnú kvalifikáciu,
- čistiť potrubný dopravník za chodu,
- ručne pomáhať chodu UGDP pri jeho prekĺzavaní na bubnoch,
- opierať akékoľvek predmety o dopravník alebo ukladať akékoľvek predmety na dopravník,
- vykonávať mazanie za chodu, pokiaľ to poloha mazacích miest neumožňuje a vykonávať akékoľvek ručné manipulácie na rotujúcich a pohybujúcich sa častiach pásových dopravníkov za chodu (podsypávanie bubnov, čistenie a pod.),
- vstupovať na potrubné dopravníky, preliezať, prechádzať cez ne alebo podliezať ich za chodu mimo určených a označených prechodov a podchodov,
- otvárať pozorovacie a kontrolné otvory za chodu, s výnimkou neodkladne nutnej kontroly, vykonanej povereným pracovníkom,
- odpratávať spadnutý materiál pod dopravníkom a v priestoroch poháňacej, napínacej a vratnej stanice za chodu dopravníka, pokiaľ nie sú použité mechanizačné prostriedky alebo pokiaľ zo závažných dôvodov prevádzkové predpisy nestanovia inak. V prevádzkových predpisoch musia byť v prípade ručného čistenia materiálu stanovené podrobné pracovné podmienky (zaškolenie, druh použitého náradia, dozor ďalšou osobou a pod.).
Hranice použitia pre potrubné dopravníky sú dané STN ISO 5048 [3] a DIN 22131 – najčastejšie používaná v Nemecku.

Priestorové hranice pásového dopravníka
Určenie priestorových hraníc potrubného dopravníka je určenie hraníc z hľadiska rozsahu pohybu, priestoru a vzťahu obsluha – stroj, stroj – zdroj energie. Potrubný dopravník možno situovať do exteriéru aj do interiéru a použiť ho možno v rôznych podmienkach prevádzky, od všeobecnej až po extrémnu. V mnohých oblastiach priemyslu nachádzajú uplatnenie najmä stabilné, prenosné a pohyblivé potrubné dopravníky. Ich pohon je elektrický. V tejto etape určovania hraníc potrubného dopravníka je potrebné prihliadať aj na ľudský faktor, tj. predpokladanú úroveň kvalifikácie, skúsenosti, vzdelanie a schopnosti používateľov potrubných dopravníkov – zamestnancov: obsluhy, opravy, údržby, technikov, inštruktorov, učňov a praktikantov. V štatistikách úrazovosti pri pásovej doprave práve zlyhanie ľudského faktora predstavovalo najvyššie percento úrazovosti. Príčinou bolo používanie nebezpečných postupov a nedostatky v osobných predpokladoch na riadny pracovný výkon.
V návodoch na obsluhu väčšina výrobcov všeobecne uvádza, že potrubné dopravníky môžu obsluhovať len osoby duševne a telesne spôsobilé, staršie ako 18 rokov a pre jednotlivé pracoviská preukázateľne teoreticky a prakticky zaškolené a obsluhou poverené.
Predpokladmi na zlyhanie ľudského faktora sú: nepohoda, únava, stres, námaha, psychické alebo fyzické preťaženie, neprofesionálny prístup k BOZP, porucha pohybového aparátu a pod. Na zlyhanie ľudského faktora v banských prevádzkach na povrchu (kde sú dopravníky najčastejšie nasadzované do prevádzky) má vplyv aj pracovné prostredie, a to najmä: prach, hluk, vibrácie a počasie (slnko, vietor, dážď, sneh). Ďalším predpokladom pre vznik nebezpečnej udalosti môže byť aj pochybenie zo strany zamestnávateľa, napr. pri nesprávnej organizácii práce, pri nedodržaní intervalov na servis, pri nedodaní ochranných zariadení, pri nedodržaní ergonomických zásad (nevhodným usporiadaním strojov a zariadení, zasypanie prechodových ciest, zlá viditeľnosť,…) a pod.

dopravnik2

Časové ohraničenie pásového dopravníka
Časové ohraničenie sa charakterizuje z hľadiska životnosti uzatvoreného gumotextilného dopravného pásu a intervaloch na servis potrubného dopravníka. Životnosť potrubného dopravníka je niekoľko desiatok rokov, ale životnosť najdôležitejšieho konštrukčného prvku – UGDP závisí najmä od vhodného výberu druhu krycej vrstvy, druhu prepravovaného materiálu a neposlednom rade od vykonávania gumárenskej údržby. Dopravný pás je najviac namáhaný pri dopade materiálu, kedy vzniká podľa autora [4] šikmý excentrický ráz, charakterizovaný krátkodobým trvaním (30 až 70 milisekúnd) veľkej rázovej sily.

Ďalšie ohraničenie pásového dopravníka
K ďalším ohraničeniam potrubného dopravníka patrí napríklad prostredie – teplota, počasie, rutinné úlohy a pod.. Potrubné dopravníky majú široké spektrum použitia, využívajú sa banskom a hutníckom priemysle, v stavebníctve, v energetike, v poľnohospodárstve a pod. Projektované sú presne na mieru konkrétnemu podniku, v závislosti od jeho priestorových a prevádzkových podmienok. Vhodné je ich použiť do exteriéru, aj interiéru. V súčasnosti sú uzatvorené dopravné pásy (UGDP) modifikované do všeobecných, ale aj extrémnych prevádzkových podmienok, napr.:
 TRANSBELT, STEELBELT – pre všeobecné použitie,
 SHOCKBELT – určené k nepriaznivým dopadovým výškam,
 THERMBELT – teplovzdorné DP,
 FIREBELT – ťažko zápalné DP a určené do podzemia,
 OILBELT – určené na prepravu olejových a mastných materiálov,
 ECOTUBELT – určené pre ekologickú prepravu,
 FROSTBELT – k prevádzkovaniu pri nízkych teplotách,
 CHEMICALBELT – určené na prepravu anorganických kyselín a zásad.

Záver
Určenie hraníc potrubného dopravníka bolo dôležité z dôvodu, že pri prevádzke potrubných dopravníkov môže dôjsť k vzniku nežiaduceho javu, nebezpečnej udalosti. Predpokladom pre ich vznik môžu byť rôzne faktory, ktoré vo všeobecnosti možno rozdeliť na technické, organizačné a ľudské. V praxi aj kombinácie uvedených faktorov môžu spôsobiť nebezpečnú udalosť a určenie hraníc potrubného dopravníka je dôležitým nástrojom pre identifikáciu a hodnotenie rizík.

Zaradenie príspevku
Príspevok bol vypracovaný v rámci projektu APVV -18-0248 pod názvom „Inteligentné pásové dopravníky“ a projektu VEGA 1/0429/18 „Experimentálny výskum napäťovo-deformačných stavov u gumových kompozitov používaných pri ťažbe a spracovaní surovín“.

Literatúra
[1] Správa z úlohy č. 20 402 z Plánu hlavných úloh Národného inšpektorátu práce na rok 2020. Rozbor pracovných úrazov, ochorení súvisiacich s prácou a závažných priemyselných havárií v organizáciách v pôsobnosti inšpekcie práce za rok 2019. Košice, marec 2020.
[2] Sinay, Juraj a kol.: Nástroje zlepšovania kvality. 1. vyd. Prešov: ManaCon, 2007. 192 s. ISBN 978-80-89040-32-2.
[3] STN ISO 5048: Zariadenia na plynulú dopravu nákladov. Pásové dopravníky s nosnými valčekmi. Výpočet výkonu a ťahových síl.
[4] Ambriško, Ľubomír: Tensile properties of conveyor belts after the impact loading. In: SGEM 2020 conference proceedings. 1.2. Science and technologies in geology, exploration and mining: 20th International Multidisciplinary Scientific GeoConference. – Sofia (Bulharsko): STEF 92 Technology s. 301-308 [online]. – ISBN 978-619-7603-05-7 – ISSN 1314-2704

TEXT/FOTO doc. Ing. Janka Šaderová, PhD., prof. Ing. Daniela Marasová, CSc.: Technická univerzita v Košiciach, Fakulta BERG, Ústav logistiky a dopravy