Prieskum Dôvera v ekonomiku SR stúpla zásluhou výrazného optimizmu medzi podnikateľmi v službách. Pesimistická nálada sa prehĺbila v priemysle, stavebníctve aj v obchode.

Po päťmesačnom oživení došlo k opätovnému zhoršeniu aj spotrebiteľskej atmosféry. Ekonomický vývoj videli optimistickejšie len podnikatelia v službách, to však stačilo na medzimesačné zlepšenie úrovne indikátora ekonomického sentimentu.

Ekonomická nálada na Slovensku sa vo februári opäť medzimesačne zvýšila. Rastom o 5,4 bodu dosiahol sezónne upravený indikátor ekonomického sentimentu (IES) hodnotu 106,3. K rastu indikátora došlo napriek tomu, že sa zlepšili hodnotenia len pri jednom z piatich jeho zložiek. Oproti minulému roku bola ekonomická nálada pozitívnejšia o 15,1 bodu, dlhodobý priemer presiahla o 0,3 bodu.

Ekonomická nálada sa meria piatimi čiastkovými indikátormi, ktoré vyjadrujú očakávania a dôveru podnikateľov v štyroch odvetviach (v priemysle, stavebníctve, obchode a v službách) a u spotrebiteľov. Čiastkové indikátory sa pohybujú na stupnici od -100 bodov (maximálne pesimistické odpovede) do +100 bodov (maximálne optimistické odpovede).

Indikátor dôvery v priemysle po sezónnej úprave vo februári poklesol o 1 bod na hodnotu -9,3. Vývoj indikátora výrazne ovplyvnil rast zásob hotových výrobkov. Zvýšené zásoby avizujú najmä vo výrobe dopravných prostriedkov a strojov a zariadení inde nezaradených

Sezónne očistený indikátor dôvery v službách zaznamenal vo februári výrazný nárast, a to o 20 bodov na hodnotu 30,7. Nárast bol vo všetkých troch indikátoroch – podnikateľskej situácii, dopyte aj očakávanom dopyte. Podnikateľská situácia sa najvýraznejšie zlepšila vo finančných a poisťovacích činnostiach. Dopyt za posledné tri mesiace najviac vzrástol v umení, zábave a rekreácii, v nasledujúcich troch mesiacoch najväčší nárast predpokladajú administratívne a podporné služby.

Nálada slovenských spotrebiteľov vo februári mierne poklesla, oproti prvému mesiacu nového roka sa indikátor spotrebiteľskej dôvery (sezónne upravený) znížil o 1,5 bodu na -13,4. Napriek poklesu sa však naďalej udržal nad úrovňou dlhodobého priemeru, a to o 6,8 bodu. Spotrebitelia boli pesimistickejší pri troch zo štyroch zložiek indikátora. Najviac sa obávajú nastávajúceho vývoja celkovej hospodárskej situácie, očakávajú však aj zhoršenie vývoja nezamestnanosti a pesimistickí boli aj pri očakávanej tvorbe úspor. Mierne pozitívnejší očakávajú len vývoj finančnej situácie domácností.

Indikátor dôvery v obchode vo februári klesol oproti januáru o 0,7 bodu na hodnotu 7. Respondenti hodnotili negatívne súčasný trend podnikateľských aktivít, zároveň očakávajú zníženie požiadaviek na dodávateľov, a to najmä v maloobchode v nešpecializovaných predajniach a v maloobchode mimo predajní, stánkov a trhov.

Sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve vo februári oproti predchádzajúcemu mesiacu klesol o 1 bod na -9 vplyvom nepriaznivejších hodnotení očakávanej zamestnanosti.
Text: Tibor Šuľa podľa ŠÚ SR
Foto: archív