Stredná priemyselná škola strojnícka v Košiciach je už 150 rokov (od roku 1872) známa kvalitným technickým vzdelávaním najmä v oblasti strojárstva. Sídli v centre Košíc a priamo v areáli má okrem učební aj laboratóriá, školské dielne a športoviská. Skladbu študijných odborov školy vyprofilovala štruktúra priemyslu, požiadavky zamestnávateľov i odborných inštitúcií a lokálna ekonomika v košickom regióne.
Vroku 1870 vyslal vtedajší minister školstva Józefa Szakkayho, profesora košickej reálky na študijnú cestu do cudziny, aby spoznával vyššie odborné vyučovanie. Szakkay sa oboznámil s odbornými školami v piatich vyspelých štátoch Európy. V roku 1871 predložil ministerstvu návrh na založenie vyššieho priemyselného učilišťa. Ministerstvo návrh prijalo a v auguste toho istého roka povolilo otvorenie trojročného Vyššieho strojníckeho učilišťa. Vyučovanie sa začalo 9. októbra 1872 s 19 žiakmi, po prvom mesiaci ich bolo 31. V školskom roku 1874/75 mala škola tri triedy a svojich vlastných profesorov. Od 1. januára 1876 prešla táto najstaršia škola svojho druhu v strednej Európe pod štátnu správu.
* * * * *
SPŠ strojnícka v Košiciach je najstaršou priemyselnou školou.
* * * * *
Škola postupne prechádzala búrlivým vývojom, na ktorý mali výrazný vplyv externé podmienky, ako rozpad Rakúsko-Uhorska a vznik Československa, prvá a najmä druhá svetová vojna, ktorú Košice „prečkali“ ako súčasť Maďarska. Po druhej svetovej vojne pribúdajú k pôvodnému strojárskemu odboru ďalšie: elektrotechnický, hutnícky a dopravný. Z priestorových dôvodov sa tieto odbory odčlenili v rokoch 1952 – 1967 od materskej SPŠS a vytvorili sa z nich samostatné priemyselné školy. Spolu s denným štúdiom sa rozvíja i štúdium popri zamestnaní. V roku 1955 sa začala výstavba novej školy na Komenského ulici v Košiciach, tam sa presunul elektrotechnický odbor v roku 1967/68, hutnícky sa odčlenil v roku 1963/64, časť s vyučovacím jazykom maďarským v roku 1952/53. Posledným odčleneným odborom je dnešná SPŠ dopravná v Košiciach.
![]() |
Stredná priemyselná škola strojnícka v Košiciach na dobovej fotografii |
Študijné programy pre región
Súčasná Stredná priemyselná škola strojnícka v Košiciach ponúka študijné odbory s rozšírenou praktickou prípravou. Časť jej absolventov zo širokého okolia Košíc nachádza uplatnenie vo firmách hneď po skončení štúdia, ďalší pokračujú v univerzitnom štúdiu technického zamerania na Strojníckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach.
Zamestnávatelia vyhľadávajú predovšetkým absolventov študijných odborov s maturitou, strojárstvo a mechatronika. Strojárstvo je zamerané na informačné technológie, CAD/CAM systémy slúžiace na kreslenie, navrhovanie, konštruovanie súčiastok, programovanie CNC strojov, ale aj na dopravné zariadenia, najmä stavbu automobilov.
Mechatronika, ako perspektívny interdisciplinárny odbor budúcnosti kombinuje mechanické stroje s elektronikou a inteligentným počítačovým riadením. Zameriava sa na návrh manipulátorov, robotov a CNC výrobných zariadení.
Ďalším zaujímavým a perspektívnym študijným odborom s maturitným vysvedčením aj výučným listom v SPŠS v Košiciach je mechanik lietadiel zameraný na prevádzku, údržbu a opravu lietadiel. Partnermi odbornej praxe žiakov je Múzeum letectva Košice, Letecká škola AeroJOB Košice a Vrtuľníkové krídlo Prešov.
![]() |
Školiace a tréningové centrum |
Pre deviatakov, ktorí sú zruční a po ukončení školy chcú získať prácu u niektorého zo zamestnávateľov v regióne sú určené študijné odbory s maturitou aj výučným listom – mechanik strojov a zariadení alebo programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení.
Mechanik strojov a zariadení sa naučí obsluhovať stroje a zariadenia, ale aj diagnostikovať a odstraňovať ich poruchy.
Programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení sa naučí obsluhovať a programovať automatizované strojárske zariadenia, ale aj obsluhovať konvenčné obrábacie stroje.
Mechanici aj programátori počas štúdia získajú zváračský preukaz a od roku 2018 sa môžu vzdelávať aj v systéme duálneho vzdelávania.
Duálne vzdelávanie
Partnermi strojníckej priemyslovky, u ktorých počas štúdia vykonávajú žiaci odbornú prax, sú takmer všetci významní zamestnávatelia v regióne.
V systéme duálneho vzdelávania poskytujú praktické vzdelávanie v spolupráci so školou firmy Kuenz – SK, Kechnec; IMA Schelling Slovakia, Kechnec; Jonckheere, Košice; Oerlikon Balzers Coating Slovakia, Veľká Ida; SWEP Slovakia, Kechnec; Strip, Košice; Askozvar, Košice a Concad, Košice.
* * * * *
Zamestnanosť absolventov študijných odborov zameraných na strojárstvo sa pohybuje na úrovni 94,5 %. V súčasnosti majú zamestnávatelia najväčší záujem o programátorov obrábacích a zváracích strojov a zariadení a o mechanikov strojov a zariadení. Výborné uplatnenie po ukončení školy majú aj absolventi odborov strojárstvo a mechatronika, z ktorých približne 60 % pokračuje v štúdiu na vysokých školách.
* * * * *
Ďalší partneri, ktorí spolupracujú so školou v oblasti praktického vzdelávania, sú Handtmann Slovakia, Košice a Auguste Cryogenics Slovakia, Košice. Spoločnosť MAGNA PT, Kechnec dokonca vytvorila pre študentov vlastný vzdelávací program „Študentský program MAGNA“. Výsledkom spolupráce s touto firmou je Školiace a tréningové centrum zamerané na vzdelávanie v oblasti programovania CNC strojov, ktoré školí a vzdeláva žiakov aj zamestnancov firmy v priestoroch školy od roku 2007. Centrum je vybavené CNC sústruhom, firma pravidelne prispieva na nákup licencovaného softvéru SinuTrain SINUMERIK Operate (Siemens). Škole poskytla aj meracie zariadenie na meranie drážok hriadeľa a na meranie ozubených kolies, aby sa žiaci mohli pripravovať na aktuálny výrobný program firmy.
„Dobre hodnotíme aj spoluprácu s ďalšími firmami, ktoré sa tiež podieľajú na inovácii strojového a technického vybavenia, najmä školských dielní. Firma SWEP Slovakia napríklad poskytla škole hydraulický strihací stroj s príslušenstvom, spoločnosť Jonckheere CNC sústruh, na ktorom sa žiaci oboznamujú so základmi programovania a výrobou jednoduchých súčiastok,“ dopĺňa tému spolupráce s firmami z regiónu súčasný riaditeľ školy Rastislav Friga. V systéme duálneho vzdelávania sa v súčasnosti pripravuje 68 študentov, 23 mechanikov strojov a zariadení a 45 programátorov obrábacích a zváracích strojov a zariadení.
![]() |
Súťaž v programovaní CNC strojov |
Duálne vzdelávanie je realizované v prvom a druhom ročníku v školských dielňach a v treťom a štvrtom ročníku na pracoviskách zmluvných zamestnávateľov. V druhom ročníku žiaci často vykonávajú odbornú prax aj na pracoviskách zamestnávateľov, ktorí nie sú v systéme duálneho vzdelávania, aby nadobudli ďalšie rôznorodé praktické zručnosti a neboli úzko špecializovaní len na výrobný program firmy, s ktorou majú uzatvorenú zmluvu o duálnom vzdelávaní.
Podľa požiadaviek firiem sú jednotlivé učebné plány odborných a praktických predmetov upravené tak, aby po absolvovaní prvého a druhého ročníka vzdelávania v školských dielňach boli žiaci schopní vykonávať praktické činnosti súvisiace s konkrétnym výrobným programom na pracoviskách jednotlivých zamestnávateľov.
Vlastné múzeum
Unikátom školy je od roku 1982 školské múzeum, jediné vo východoslovenskom regióne, v ktorom sú i vzácne exponáty z 19. storočia. Aj z nich sa dozvedáme, že SPŠ strojnícka v Košiciach začínala s kachľovými pecami a petrolejovými lampami a v súčasnosti sa nachádza v „priestore“ počítačov a internetu.
Múzeum je prístupné žiakom školy, bývalým absolventom na stretnutiach a pre všetkých záujemcov počas rôznych akcií a Dní otvorených dverí, ktoré máva škola každú stredu prezenčne (teraz počas covidu dištančne – online).
![]() |
Dobová učebňa praktického vyučovania |
Problémy odborného vzdelávania na Slovensku
Riaditeľa školy sme sa opýtali, akými výzvami sa pasuje súčasné odborné stredné školstvo na Slovensku. „Najväčším problémom odborného vzdelávania je v súčasnosti obnova technického vybavenia školských dielní a laboratórií. Napriek pomoci zamestnávateľov, ktorá je často úzko špecializovaná a súvisí len s konkrétnym výrobným programom jednej firmy, školy potrebujú kvalitne vybavené školské dielne, odborné učebne a laboratóriá, aby mohli získať základné technické zručnosti žiaci všetkých študijných odborov,“ uvádza R. Friga a dodáva: „Ďalším problémom je nutnosť inovácie obsahu odborného vzdelávania, na ktoré treba pripraviť aj učiteľov odborných predmetov a zamerať ich ďalšie vzdelávanie nielen na získavanie teoretických poznatkov, ale aj praktických, napr. cez stáže vo firmách.
Aj získavanie a spracúvanie teoretických poznatkov na vyučovanie je pomerne obťažné – odborná literatúra a najmä učebnice sú zastarané, málo atraktívne a nové sú dostupné väčšinou v cudzích jazykoch a drahé.“
text Michal Múdrý foto archív školy