Harmonický ozubený prevod nesporne patrí k perspektívnym prevodom. V podstate ide o diferenciálny prevod s čelným súkolesím, kde sa záber dosahuje pružnou deformáciou jedného z ozubených kolies. Veľkosť deformácie pružného kolesa má značný vplyv na charakter a kvalitu záberu.
Zvláštnosť spočíva v tom, že v zábere, a tým aj pri prenose, sa súčasne zúčastňuje väčší počet zubov. Existencia pružného kolesa v harmonickom prevode ktoré sa deformuje pri práci, potrebuje osobitý prístup k vyšetrovaniu záberu v tomto prevode.
Otázka deformácie zuba bode vyriešená metódou konečných prvkov (MKP), ktorá je jednou z najrozšírenejších numerických metód.
CHARAKTERISTIKA HARMONICKÉHO PREVODU
Na obr. 1 je uvedená kompletná zostava harmonickej prevodovky, t. j. pružné ozubené koleso, tuhé ozubené koleso a generátor vĺn.
Harmonický prevod je riešený ako zubový s plávajúcim dvojvlnovým vačkovým generátorom vĺn. Pružné ozubené koleso 2 má dno zosilnené prírubou, ktorá slúži na upevnenie k výstupnému hriadeľu prevodovky. Tuhé ozubené koleso 3 s vnútorným ozubením umožňuje montáž do skrine prevodovky alebo na štít elektromotora. Generátor vĺn sa montuje na samostatný vstupný hriadeľ prevodovky alebo na hriadeľ elektromotora. Konštrukcia, resp. pripojenie generátora vĺn harmonickej prevodovky čiastočne eliminuje nepresnosti uloženia vstupného hriadeľa.
Zvláštnosť harmonických prevodov spočíva v tom, že v dôsledku zmeneného tvaru poddajného kolesa od zaťaženia alebo v dôsledku zvoleného tvaru vačky generátora dochádza k veľmi malému relatívnemu pohybu medzi zubmi, nachádzajúcimi sa v ozubenom zábere, k relatívnemu pohybu spolu zaberajúcich zubov dochádza v podstate v zónach, kde je ich zaťaženie malé, t. j. pri vstupe do záberu a pri výstupe zo záberu.
Pri správne zvolených parametroch ozubenia medzi zubmi poddajného kolesa – s a tuhého kolesa – k, dochádza k relatívnemu pohybu po takej dráhe, ktorá zabezpečuje malý sklz zubov – sc (obr. 2). Rýchlosť sklzu v tomto prípade je niekoľkonásobne menšia ako v prevodoch s tuhými kolesami, preto i trecie straty v zábere sú malé a opotrebenie zubov je nepatrné.
Ďalšia zvláštnosť je tak podmienená aj tvarom pružného kolesa a spočíva v zmenšení uhlov tlaku v kinematickej dvojici – generátor vĺn – poddajné koleso, čo sa prejaví na zmenšení trecích strát v tejto dvojici v porovnaní s dvojicou unášač – satelit.
VYTVORENIE TROJROZMERNÉHO GEOMETRICKÉHO MODELU POMOCOU MKP
Problematike deformácie ozubenia je venovaných veľa prác. Staršie práce vychádzali z klasickej teórie pružnosti a uvažovali zub ako votknutý nosník. Experimentálne sa deformácia zubov určuje najčastejšie statickým meraním deformácie ozubenia zaťaženého konštantnou silou, alebo pri pomalom otáčaní meraním odchýlok.
V súčasnej dobe sa na riešenie tejto problematiky používajú novodobé metódy, medzi ktoré patrí aj metóda konečných prvkov – MKP, ktorá je jednou z najrozšírenejších numerických metód.
V bežných prípadoch možno trojrozmerný model telesa vytvoriť pomocou objemov, v zložitejších prípadoch je nutné teleso modelovať pomocou zložitejších geometrických útvarov, ktoré sú v programe Cosmos/M.
V tomto prípade využijeme príkaz pre prácu s objemom VLEXTR, ktorým vytvoríme objem posunutím tvoriacej plochy (alebo súboru plôch) v smere zadanej osi aktívneho súradnicového systému. Po zostrojení trojrozmerného geometrického útvaru vytvoríme jeho sieť. Vzhľadom na tvar skúmaného modelu sme sa rozhodli použiť konečné prvky typu SOLID. Ďalším postupom aby sme dostali trojrozmerný geometrický model:
1. Zadávanie materiálových konštánt;
2. Okrajové podmienky: – geometrické okrajové podmienky, – silové okrajové podmienky.
Pre prípad riešenia deformácie zubov pružného kolesa harmonického prevodu pomocou MKP sme volili všetky posunutia aj pootočenia v mieste tuhých a nepoddajných väzieb nulové. Čo sa týka predpísania povrchových síl, navrhli sme uloženie sily v mieste, kde vzniká od pôsobenia generátora vĺn (obr. 6).
SPRACOVANIE VÝSLEDKOV
Spracovanie vypočítaných výsledkov je dôležitou, finálnou časťou výpočtu metódou konečných prvkov. V úlohách mechaniky deformovaných telies sú spravidla najdôležitejšími výsledkami uzlové posunutia, napätia a deformácie.
Na zistenie posunutí, napätia a deformácie využijeme animáciu. Animácia je jednoduchým spôsobom znázornenia deformovaného tvaru konštrukcie. Vytvorí sa sada obrázkov konštrukcie zachytávajúcich postupne jej tvar od nedeformovaného po deformovaný. Pri rýchlom slede obrázkov vzniká dojem plynulého pohybu. Animácia je užitočným nástrojom pre lepšie pochopenie správania sa navrhovaného modelu (obr. 7). Na obr. 8 je porovnanie tvaru pružného kolesa nedeformovaného s tvarom deformovaného pružného kolesa.
Na obr. 9 sú vyznačené nody, v ktorých bude odpočítané posunutie, ak sila pôsobí v strede zuba, aj ak pôsobí v zubovej medzere. Ak si porovnáme hodnoty posunutí, ktoré sú odčítané z jednotlivých nodov zistíme, že menšie hodnoty vznikajú, ak sila vznikajúca od pôsobenia generátorom vĺn pôsobí v strede zubovej medzery. S využitím hodnôt (tab. 1) sa zistí, o akú hodnotu je posunutie v priemere väčšie, ak sila pôsobí v strede zuba, a to v smere X, Y, Z.
VYTVORENIE PROTIPROFILU
Ako už bolo spomenuté, je potrebné zistiť veľkosť deformácie pružného kolesa harmonického prevodu a následne tvar zubov po deformácii s využitím MKP. Po zistení tvaru zdeformovaného zuba je úlohou navrhnúť vhodný tvar protiprofilu, aby pri zábere pružného kolesa s tuhým kolesom harmonického prevodu nedochádzalo k interferencii. Boky zubov tuhého kolesa musia byť obálkovými krivkami bokov zubov pružného kolesa. Keďže v tomto prípade je známy profil, a to profil pružného kolesa, na vytvorenie protiprofilu využijeme priamy spôsob. Najčastejšie používanou konštrukciou priameho spôsobu je zostrojenie profilu ako obálky kružníc (Ponceletova metóda). Ponceletova metóda je veľmi názorná a vychádza z obálkového princípu: ak sa bude sledovať pohyb oboch profilov v súradnicovom systéme spojenom s jedným kolesom (napr. 2) (obr. 10), tak obálkou profilu p1 spojeného s kolesom 1, ktoré sa pri tomto relatívnom pohybe odvaľuje po pevnom kolese 2, je práve hľadaný profil p1. Tento spomínaný postup využijeme pri zisťovaní protiprofilu k profilu zdeformovaného zuba pružného kolesa (obr. 11).
Keďže boky zubov pružného kolesa musia byť obálkovými krivkami bokov zubov tuhého kolesa, vytváranie protiprofilu Ponceletovou metódou by bolo veľmi zdĺhavé, pretože by bolo potrebné vytvoriť obálku činného boku pre každý zub samostatne, lebo v dôsledku deformácie pružného kolesa majú zuby individuálny tvar. Taktiež táto metóda nie je príliš presná a hlavne v tomto prípade, keď rozmery pružného kolesa sú veľmi malé.
Z tohto dôvodu je výhodnejšie vytvoriť výpočtový matematický model, na určenie protiprofilu k pružnému kolesu, ale to je už cieľom ďalšej práce.
ZÁVER
Harmonický prevod je v podstate diferenciálny prevod s čelným súkolesím, v ktorom sa záber dosahuje pružnou deformáciou jedného z ozubených kolies. Pružné koleso je počas prevádzky namáhané veľmi nepriaznivo. V podstate v ňom pôsobia napätia od deformácie generátorom, napätia od prenášaného zaťaženia a miestne napätia od ohybu v zubových medzerách. Ako už bolo spomenuté, cieľom je zistiť veľkosť deformácie pružného kolesa harmonického prevodu a následne tvar zubov po deformácii s využitím MKP. Po zistení tvaru zdeformovaného zuba je úlohou navrhnúť vhodný tvar protiprofilu, aby pri zábere pružného kolesa s tuhým kolesom harmonického prevodu nedochádzalo k interferencii. Boky zubov tuhého kolesa musia byť obálkovými krivkami bokov zubov pružného kolesa. Krivky bokov zubov musí mať taký tvar, aby predovšetkým zabezpečili súčasný záber väčšieho počtu zubov, správne záberové podmienky a lacnú výrobu.
Poznámka: Práca je súčasťou grantovej úlohy: VEGA 1/0515/13
Literatúra:
1. IVANČO, V.; KUBÍN, K.; KOSTOLNÝ, K.: Program Cosmos/M.Elfa, Košice 2000.
2. HAĽKO, J.; VOJTKO, I. (2008): Diferenciálny Harmonický prevod a jeho simulácia, In: Mechanica Slovaca. Roč. 12, č. 3-C, s. 165 – 172. - 1SSN 1335 – 2393.
3. CZECH, Piotr; FOLEGA, Piotr; WOJNAR, Grzegorz: Taking Advantage of empirical mode decomposition in diagnostig IC engine faults In: Transaction of the Universities of Košice Č. 2 (2014), s. 17 – 21 ISSN: 1335-2334.
4. CZECH, Piotr; WOJNAR, Grzegorz; WARCZEK, Jan: Diagnozowanie uszkodzeń wtryskiwaczy w silnikach spalinowych pojazdów przy użyciu analizy bispektrum i radialnych sieci neuronowych In: Logistyka No. 3 (2014), p. 1 181 – 1187 ISSN: 1231-5478
TEXT/FOTO ING. DANIELA HRACHOVÁ, PHD., TECHNICKÁ UNIVERZITA V KOŠICIACH, STROJNÍCKA FAKULTA