svmEÚ musí byť pripravená konkurovať na globálnom trhu aj v oblasti najnovších technológií. Uviedol vo štvrtok v Mníchove podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič počas najväčšieho veľtrhu pre solárne a batériové technológie v Európe.


Šefčovič bol ako zástupca exekutívy EÚ pozvaný na "Intersolar Europe", najväčšiu svetovú výstavu pre solárny priemysel, a na podujatie "Electrical Energy Storage Europe", čo je najväčšia európska výstava pre batérie a energetické zásobníky.
V rámci fóra na vysokej priemyselnej úrovni predniesol prejav, ktorým načrtol európsku víziu, ako aj spoločné akcie, ktoré podporujú inovácie a prechod na čistú energiu.
V tejto súvislosti zdôraznil význam nedávnych dohôd medzi inštitúciami EÚ - do roku 2030 dosiahnuť 32-percentný cieľ pre obnoviteľné zdroje energie v celkovom energetickom mixe a zvýšiť energetickú účinnosť o 32,5 percenta. Tieto ciele podľa jeho slov majú obrovský význam pre priemysel, investorov a širšiu komunitu, ktorá sa angažuje v boji proti zmenám klímy.
Šefčovič v Mníchove pripomenul záväzky EÚ vytvoriť inovatívny a trvalo udržateľný ekosystém batérií v Európe, pričom prvé hmatateľné výsledky vníma v rámci takzvanej Európskej aliancie pre batérie.
Slovenský eurokomisár v rozhovore pre TASR pripomenul, že kritickou súčasťou európskeho hodnotového reťazca e-mobility sú batérie. Pripomenul, že EÚ sa nechce vzdať strategického sektora s potenciálnym obratom 250 miliárd eur ročne a chce aj v tomto segmente konkurovať na globálnom trhu. Podľa jeho slov strategický akčný plán pre batérie má podporu zo strany členských krajín EÚ aj zo strany priemyslu a dodal, že členské krajiny túto novú priemyselnú politiku vnímajú ako dobrý príklad toho, že sa dokážu zamerať na konkrétne technológie a spolupracovať.
"Máme 120 firiem, ktoré sú zapojené do tohto procesu, a verím, že v priebehu pár rokov sa posunieme k cieľu, ktorým je mať 10 až 20 gigafabrík v Európe, ktoré pokryjú dopyt európskeho autopriemyslu po batériách," vysvetlil Šefčovič. Spresnil, že cieľom EÚ je zaviesť nové, vyššie štandardy pre batérie. Pojem "zelené batérie" bude znamenať, že pri ich výrobe sa využili obnoviteľné zdroje energie, že výrobcovia poznajú pôvod cenných kovov potrebných pre batérie.
Podľa Šefčoviča európske zelené batérie budú nielen recyklovateľné, ale dokážu aj zarábať pre ich majiteľov, keď nevyčerpanú energiu bude možné predať späť do rozvodnej siete.
"Toto budú požiadavky na nové batérie a verím, že aj týmto spôsobom zabezpečíme, aby budúce európske autá naďalej zostali lídrami na svetovom trhu a nielen v oblasti bezpečnosti, ale aj bezemisnosti," opísal situáciu.

TEXT TASR FOTO Solar Promotion GmbH