Kolejové vozidla úpravaNa železničných tratiach, ktoré nebudú elektrizované, sú budúcnosťou vlaky na alternatívne pohony. Aj keď v Česku zatiaľ nejazdia žiadne batériové vlaky, výrobcovia koľajových vozidiel už ich vyrobili stovky.

A intenzívne tiež pracujú na vývoji vlakov na vodík, z ktorého sa vyrába priamo vo vlaku elektrina. Podľa výrobcov budú obe technológie existovať vedľa seba a je na objednávateľovi dopravy, aby si spočítal, ktorá technológia na akej trati sa mu viac oplatí. Vyplýva to z prezentácií, ktoré mali 15. júna v Brne zástupcovia štyroch svetových výrobcov na konferencii s názvom Očakávaný vývoj odvetvia koľajových vozidiel v SR.

Výhody oboch technológií sú v prevádzke podľa generálneho riaditeľa firmy Siemens Mobility Romana Kokšala proti naftovým vlakom jednoznačné. "Majú väčšie zrýchlenie, takže sa skracujú jazdné doby," povedal Kokšal. Podľa prepočtov je u batériových vlakov merná spotreba energie na jednu osobu najnižšia po klasických elektrických vlakoch.

Zatiaľ čo batériové vlaky sú už vo svete pomerne bežné, vodíkové vlaky sa zatiaľ vyvíjajú a testujú. Aj keď napríklad Alstom už pred niekoľkými dňami prešiel Českú republiku so svojou jednotkou Coradia iLint. "Vidíme vo vodíku veľký potenciál, ale treba na technológii ďalej pracovať. V Česku je tiež potrebné zmeniť legislatívu a tiež je v Česku tristná infraštruktúra," povedal predajný manažér Alstomu Tomáš Holý.

Text a foto: Tibor Šuľa