rúškoEurópske spotrebiteľské centrum (ESC) radí, ako sa chrániť pred internetovými podvodmi v čase pandémie. Viacerí obchodníci zneužívajú situáciu a v posledných mesiacoch ponúkajú množstvo výrobkov, ktoré by nás údajne mali rôznymi spôsobmi chrániť pred koronavírusom.

Niektoré stránky napríklad predávali respirátory, ktoré reálne nikdy nedoručili, iné zase ponúkali predražené pochybné produkty ako lampa proti covidu. Čo robiť a ako sa nenechať oklamať? Všetky informácie nájdete aj na stránke ESC www.esc-sr.sk. Informovalo
Zrejme ste sa už stretli s reklamami, či s internetovými odkazmi na stránky, ktoré ponúkajú za výhodnú cenu rozličné produkty sľubujúce redukciu váhy, rýchle vyliečenie chorôb alebo 250 percentné zlepšenie sluchu, prípadne zraku. S príchodom nového koronavírusu obchodníci dlho nečakali a priniesli na trh produkty, ktoré by nás mali pred ochorením COVID-19 ochrániť.


Obozretnosť je na mieste
Podľa ESC na českom trhu sa objavila napríklad lampa proti covidu za približne 50 tisíc Kč. Tá nie je z ďaleka jediným produktom na internete vzbudzujúcim pochybnosti. Existujú rozličné lieky, homeopatiká, potraviny a doplnky stravy, diéty zamerané na detox organizmu a iné. Nebezpečné výrobky identifikované na trhu EÚ sú zverejňované na webovom sídle Safety Gate. Je potrebné byť obozretný a neskočiť hneď po každej ponuke, ktorá sa na internete alebo v tlači objaví. Momentálna situácia stále dáva priestor obchodníkom smerujúcich svoju činnosť na zraniteľnejšie skupiny spotrebiteľov, ktorí bez overenia informácií tieto produkty nakupujú. Myslite aj na seniorov a pomôžte im s overením ponuky prostredníctvom internetu.
Internetové podvody z prvej vlny pandémie
V prvej vlne pandémie ochorenia COVID-19 sa objavili internetové stránky ponúkajúce respirátory FFP3, ktoré dodnes nedoručili a spotrebiteľom peniaze nevrátili. Niektorí zákazníci investovali aj vyše 200 eur. Rúška a respirátory boli na začiatku pandémie totiž nedostatkovým tovarom. Spotrebitelia si ich navyše objednávali vo veľkom počte. Tiež sa objavili internetové stránky, ktoré sľubovali doručenie do týždňa, avšak rúška prišli až po 3 mesiacoch. Napriek tomu, že stránka bola po slovensky, doručili ich z Číny vo veľmi nízkej kvalite. Išlo najmä o nákupy z internetových nákupných galérií, ktoré predaj sprostredkúvajú od predajcov z Ázie. Zaznamenali sme aj sťažnosti na e-shop, ktorý namiesto dezinfekcie doručil spotrebiteľom vodu.

 

Text: Tibor Šuľa podľa ESC