obr1mPočet pracovných ponúk v strojárstve klesol po dlhých rokov. Ukazuje to analýza najväčšieho pracovného portálu Profesia.sk. Firmy si sľubujú zjednodušenie situácie pri náboroch.


Necelých 13-tisíc. Toľko bolo ponúk v strojárstve od januára do 20. novembra 2019. Počet pracovných inzerátov tak medziročne klesne po dlhých šiestich rokoch. Pokles ponúk sa udial naposledy v roku 2013. Treba však zdôrazniť, že oproti obdobiu 2012 išlo vtedy len o mierny úbytok. Ponuka sa znížila o 160 inzerátov.

tab1
Rozdiel, ktorý sledujeme dnes je omnoho výraznejší. Už dnes je totiž jasné, že sa nebude počítať v desiatkach, stovkách, ale zrejme v tisícoch. Výsledky najväčšieho portálu na Slovensku sú v súčasnosti o to výraznejšie, že súčasná recesia prichádza po obzvlášť úspešnom období. Vlaňajšok totiž vytvoril na trhu práce v strojárenstve absolútny rekord. Za celé obdobie 2018 tu zamestnávatelia zverejnili vyše 17-tisíc pracovných ponúk.
Nástroje na zvyšovanie počtu uchádzačov
Zvýšený počet pracovných ponúk v posledných rokoch zapríčinila najmä zlepšujúca sa ekonomická situácia. Z pohľadu náborov novej pracovnej sily boli však zamestnávatelia v nevýhode. Na voľné pracovné ponuky im totiž prestávali reagovať ľudia.
Ak firma chcela, aby o voľné pracovné miesta mali ľudia záujem, musela robiť kroky, na aké dovtedy nebola zvyknutá. Portál Profesia.sk zaznamenal znižovanie požiadaviek na uchádzačov. Kým v roku 2016 vyžadovalo 34 percent ponúk v strojárstve maturitné vzdelanie a na 10 percent stačila aspoň ukončená základná škola, vlani sa tento pomer výrazne zmenil. Maturitu vyžadovalo iba 29 percent ponúk a podiel ponúk, pri ktorých stačilo základné vzdelanie stúpol na 15 percent. Jednoducho povedané – strojárenské pozície sa stali dostupnejšie aj pre ľudí s nižším vzdelaním.
Flexibilita uchádzačov so stredoškolským vzdelaním
Požiadavky na vzdelanie však neboli jediné, znižovaním ktorých sa zamestnávatelia snažili vylepšiť nábory nových ľudí. Viac možností totiž dostávali aj tí, ktorí s prácou v strojárstve nemali žiadne skúsenosti. Pre príklad – v roku 2016 nevyžadovalo predošlé skúsenosti na pracovných miestach v tomto odvetví 28 percent ponúk. Vlani sa podiel zvýšil až na 35 percent.
Zo strany firiem išlo o logický krok, drvivá väčšina ponúk v tomto odvetví je totiž vhodná pre ľudí so stredoškolským vzdelaním. Práve pri zamestnancoch s týmto stupňom vzdelania dnes vidíme väčšiu flexibilitu pri výbere novej práce. Príkladom môže byť analýza Profesie, ktorá sledovala kariérne stromy. Z nej vyplynulo, že zamestnanci, ktorí pracujú ako operátori priemyselnej výroby, pracovali predtým najčastejšie na pozíciách predavača či pokladníka, operátora, skladníka, čašníka a kontrolóra kvality. Medzi najčastejšími povolaniami, kde predtým pôsobili, sa nachádzali aj pozície ako upratovačka či pomocná sila do kuchyne.

Návrat ku „starým“ číslam?
Čísla z minulých rokov jasne naznačujú, že nárast zamestnanosti na Slovensku, na jednej strane pomohol slovenskej ekonomike, na strane druhej, výrazne skomplikoval nábor nových ľudí. Odozvy na pracovné inzeráty boli tak pre firmy cennejšie ako kedykoľvek predtým. Vlani reagovalo na slovenskom najúspešnejšom pracovnom portáli v priemere 7 uchádzačov na ponuku v strojárstve. Pre porovnanie, je to iba tretina z počtu ľudí, ktoré poslali firmám životopis v roku 2010.
Rok 2019 je na strojárskom trhu práce podľa všetkého začiatkom zmeny. Mnoho personalistov a odborníkov poukazovalo na to, že očakávaná recesia môže v tomto odvetví vyriešiť problém s nedostatkom pracovnej sily. Zlepšujúce sa štatistiky sledujeme už dnes. Oproti vlaňajšku totiž sledujeme jemný nárast v počte uchádzačov. Aktuálne platí, že na jednu strojársku ponuku zareaguje na Profesia.sk 8 ľudí. Napriek tomu, že ide oproti vlaňajšku o skutočne malú zmenu, medziročný nárast v počte uchádzačov sme v tomto odvetví neevidovali už dlhých šesť rokov.
Analýza pracovného portálu poukazuje na to, že zamestnávatelia na Slovensku výrazne reagujú na všetky situácie. Spoločnosť Profesia spolupracuje preto spolupracuje s firmami už vyše 20 rokov. Analýzy konkurencie či trendov z trhu práce pritom zamestnávateľom nemusia pomôcť iba pri aktuálnom hľadaní nových zamestnancov, ale aj pri spoznaní potenciálnych uchádzačov a lepšom cielení pri náboroch v budúcnosti.

TEXT Profesia FOTO archív redakcie