Samostatný priestor bol venovaný výstavbe ciest a diaľnic s možnosťou na prezentovanie svojich skúseností a názorov pre zhotovujúce spoločnosti.
Tradičná každoročná konferencia je jedným z najvýznamnejších podujatí, ktoré môže účinne prispieť k prerokovaniu aktuálnych otázok cestného hospodárstva na Slovensku.
Medzi významné prednášky, ktoré boli prezentované na konferencii patrili:
- plnenie Operačného programu Doprava 2007-2013 /MDVaRR SR/
- dvojročná prevádzka elektronického mýta na Slovensku /MDV a RR SR/
- program prípravy a výstavby diaľnic rýchlostných ciest v roku 2012/Národná diaľničná spoločnosť, a. s./
- eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy /Slovenská správa ciest /
- výsledky SR v projekte EASYWAY /Výskumný ústav dopravný, a. s./
Týkali sa najmä analýzy, správy a údržby ciest v jednotlivých samosprávnych krajoch, PPP projektu rýchlostnej cesty R1 Nitra - Tekovské Nemce a Banská Bystrica, estakády v Považskej Bystrici, inžinierskej činnosti a skúsenosti s inžinierskou činnosťou v PPP projektoch a pod.
Veľkou prednosťou a najmä prínosom každoročnej konferencie je spoločné vypracovanie zodpovedných odborných a podnetných Záverov a odporúčaní, z ktorých niektoré uvádzame v plnom znení.
Konštatuje sa, že
- rozvoj cestnej infraštruktúry úzko súvisí s financovaním jej prípravy a výstavby, založenom na plnom využití finančnej pomoci EÚ, spolufinancovaní z fondov a zo štátneho rozpočtu,
- úspešné plnenie Operačného programu Doprava je možnosťou pre urýchlenie dostavby diaľnic a rýchlostných ciest ako hlavného stimulu hospodárskeho rozvoja krajiny,
- inžinierske diela realizované v poslednom období potvrdzujú, že slovenské cestné a mostné staviteľstvo má stále potenciál budovať nielen kvalitné, ale aj technicky mimoriadne diela,
- realizácia prvého PPP projektu ukázala ,že ide o reálnu alternatívu budovania dopravnej infraštruktúry na Slovensku,
- modernizácia smernice EÚ o uznávaní odborných kvalifikácií otvára nové pracovné možnosti stavebným inžinierom a obchodné príležitosti projektovým a stavebným firmám zo Slovenska.
Odporúča sa:
- pripraviť návrh nového ústavného zákona, ktorý by nahradil zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách /cestný zákon/ v znení neskorších predpisov,
- pri výstavbe cestnej infraštruktúry viac uplatňovať a uprednostňovať odborné názory a rozhodnutia pre zodpovedné odborné riešenie problémov a efektívne využitie finančných prostriedkov,
- zlepšiť celkový stav ciest I. triedy a eliminovať na nich bezpečnostné riziká,
- dokončiť legislatívny proces súvisiaci s usmernením tranzitnej kamiónovej dopravy mimo ciest II. a III. triedy.
TEXT/FOTO: Dr. Pavol Klucho, SSTT Bratislava