slovlog panelova diskusiaLogistický kongres SLOVLOG si nenechalo ujsť viac ako 160 zúčastnených, z toho bolo viacero nových tvárí, najmä zo strany používateľov logistických služieb. Bol pre nich pripravený mimoriadne bohatý program, ktorý zahŕňal dvanásť inšpiratívnych prezentácií a dve panelové diskusie.


Prednášky o najnovších trendoch v logistike pod heslom: Čas sú peniaze, ušetrite oboje!, prezentácie najnovších inovácií i atraktívne panelové diskusie. Nič z uvedeného nechýbalo na 11. ročníku kongresu SLOVLOG, ktoré sa uskutočnilo vo štvrtok 23. novembra 2017 v Bratislave.

Inovácie sú dnes nevyhnutné
Úvodnej prednášky sa exkluzívne zhostil Jan Mühlfeit, svetoznámy motivátor, kouč a mentor, autor knižného bestselleru Pozitívny leader a niekdajší šéf Microsoftu pre Európu. Vo svojej reči zdôraznil nevyhnutnosť pružnosti a inovácií v dnešnom svete. Hovoril napríklad o chybách, ktorých sa manažéri dopúšťajú a tým nevyužívajú dostatočne potenciál svoj i celej firmy. Snažia sa zlepšovať slabiny namiesto toho, aby sa sústredili na silné stránky. „Buď viac tým, kým si,“ vyzval vo svojom dynamickom i vtipnom vystúpení Jan Mühlfeit.
Pokým úvodná prednáška bola plná optimizmu, ďalšia už taká nebola. Boris Vaňo, prognostik z Inštitútu informatiky a štatistiky – Infostat, totiž predstavil budúcnosť Slovenska. Budeme sa musieť pripraviť na to, že obyvateľstvo starne a postupne vymiera. Quo vadis, batéria? Takto sa vo svojej prezentácii pýtal Pavol Weisenpacher, Key Account Manager spoločnosti Jungheinrich. Ten účastníkom kongresu priblížil zavádzanie Li-Ion technológie do manipulačnej techniky, aké výhody táto technológia prináša.
Igor Hargaš z Úradu na ochranu osobných údajov priblížil nové nariadenie GDPR, ktorým sa od mája 2018 budú musieť všetky spoločnosti riadiť. Na jeho prezentáciu plynulo nadviazal Peter Bílik, EMANS Solution Designer z firmy ANASOFT, ktorý vysvetlil, čo sú to Big data a ako vznikajú. Dopoludňajší blok prednášok ukončil Piotr Drobniak z Veľvyslanectva Poľskej republiky v Bratislave. Ten priblížil stav budovania cestnej infraštruktúry u našich severných susedov.

slovlog Úvodná reč Jana Mühlfeita
Úvodná reč Jana Mühlfeita

 

Počas nasledujúcej prestávky na obed prebehla aj speed-datingová sekcia BizLOG, v rámci ktorej sa uskutočnilo 44 obchodných schôdzok. Išlo o už tradičné rýchle a riadené stretnutia medzi poskytovateľmi a užívateľmi logistických služieb.

Sklady budú určite rásť do výšky
Popoludňajšiu časť kongresu SLOVLOG začal Ľuboš Lesay, Global P&D Advisor spoločnosti IKEA Components so svojou prezentáciou nazvanou Automatizácia pomáha rastu a rozširovaniu kapacít. Firma IKEA Components v Malackách totiž spojila projekt zásadného rozširovania kapacít balenia a distribúcie s nasadením vysoko automatizovaných riešení. Ich súčasný sklad má výšku 32 metrov, čo je na Slovensku unikát.
Téme automatizácie, ale predovšetkým výške priemyselných nehnuteľností bola venovaná panelová diskusia, kde k diskusnému stolu zasadli: Martin Urban, generálny riaditeľ spoločnosti Jungheinrich, Ľuboš Lesay, Global P&D Advisor spoločnosti IKEA Components, Jan Palek, Country Manager CZ & SK, Goodman, a Martin Baláž, Leasing & Development CZ & SK, Prologis. Zhodli sa na tom, že pozemky sú stále drahšie a zákazníci začínajú požadovať vyššie budovy. Zatiaľ je tento trend len pozvoľný, ale možno sa dočkáme i poschodových skladov.
Bezhotovostné platby pohonných hmôt do kamiónov prostredníctvom kariet spolu s mýtnymi platbami, monitorovanie pohybu týchto vozidiel, šetrenie času, nákladov, zníženie administratívnej záťaže a kontrola. To sú v skratke hlavné výhody systému, ktorý spoločne predstavili Pavel Vrbičan zo spoločnosti Deltech a Roman Kohút z firmy CCS Slovenská spoločnosť pre platobné karty.
Nedeliteľnou súčasťou programu kongresu SLOVLOG sa stalo i Študentské fórum, ktoré bolo tento rok novinkou. Študenti z vysokých škôl sa mohli zapojiť do workshopu realizovaného v spolupráci Pavla Jančoviča zo združenia ČESMAD Slovakia, Gabriela Surdusa z agentúry INDEX NOSLUŠ a Tibora Majzúna zo spoločnosti cargo-partner SR.

Intermodálna doprava má stále rezervy
Holistický pohľad na distribučný reťazec v kontexte svetových štandardov ponúkla účastníkom konferencie Marianna Revallová z GS1 Slovakia. Manipulačná technika pod kontrolou bola témou prezentácie Jána Šragu, obchodného manažéra spoločnosti Infocar. V nej predstavil systém ManiTech, ktorý je možné použiť ako nástroj na zvýšenie efektivity prevádzky manipulačnej techniky a zníženie prevádzkových nákladov v logistických centrách, výrobných halách a skladoch.
Smart Factory Logistics, tak ako ju priblížil Tomáš Pelikán zo spoločnosti Bossard CZ, neposkytuje iba plynulé a spoľahlivé zásobovanie B a C dielmi, ale umožňuje celkovú transformáciu výroby v duchu Priemyslu 4.0. Preverená metodológia založená na Internete vecí pomáha účinne redukovať celkové náklady na vlastníctvo v oblasti logistiky. Na záver prednáškového maratónu Michal Stupak z Prístavu Gdansk a Dominik Landa z terminálu DCT Gdansk predstavili možnosti prístavu v Gdansku pre slovenské výrobné a logistické spoločnosti.
Už tradičným vyvrcholením kongresu SLOVLOG bola panelová diskusia, nazvaná Z modálu do modálu. Ako už z názvu vyplýva, diskusia sa venovala intermodálnej doprave, ktorá je stále veľmi skloňovaným pojmom. Pokúsila sa zodpovedať na tieto otázky – Aké sú možnosti na Slovensku? Máme dostatok intermodálnych terminálov a využívame ich dostatočne? Diskusné pódium patrilo týmto logistickým odborníkom: Dominik Landa, obchodný riaditeľ, DCT Gdansk, Miloš Mervart, riaditeľ customer service, METRANS /Danubia/, Benjamín Chladný, Head of Air & Ocean Freight, DB Schenker, a Peter Hrapko, štátny radca z Ministerstva dopravy a výstavby SR.

slovlog networking

Na druhý deň sa viac ako 40 registrovaných záujemcov zúčastnilo prehliadky už spomenutého skladu IKEA Components v Malackách, najvyššej stavby tohto druhu na Slovensku. Účastníci videli skutočný Priemysel 4.0 v praxi, automatické zakladače a laserom navádzané vozíky sú tu realitou. Tieto vozíky od spoločnosti Jungheinrich vždy vedia, kde sú. Pomocou senzorov neustále monitorujú priestor okolo seba, takže riziko zrážky s ľuďmi alebo inou technikou je minimálne. Len vďaka tomu môže byť tento systém v jednej hale spolu s bežnými vozíkmi, ktoré obsluhujú vodiči, alebo priamo s ľuďmi vo výrobe.

TEXT/FOTO Tereza Palečková