titulka22. 6. 2011

Brniansky veľtrh obrannej a bezpečnostnej techniky IDET hostil 369 firiem z 26 krajín sveta. Aktuálnou témou bola spolupráca v boji proti medzinárodnému terorizmu, zbližovanie armádnych a bezpečnostných štruktúr, nasadzovanie armád pri prírodných a priemyselných haváriách.

 

 

 

Najvyťaženejšie z brnianskych pavilónov boli voľné plochy a pavilón P, kde sa sústreďovala najväčšia časť prezentácií. Súbežne prebiehal aj veľtrh hasičskej a bezpečnostnej techniky Pyros/Iset.

 

Robotizovan_manipultori-maleÚstup z pozícií potvrdený

Slovensko malo v Brne zastúpenie oficiálnym stánkom Ministerstva obrany. Expozície desiatky firiem podnikajúcich v oblasti špeciálnej techniky boli sústredené pod hlavičkou Združenia obranného priemyslu. Prezentovali sa zväčša informačnými panelmi, službami a produktmi známymi z minulosti.

Finančné suchoty rezortu obrany a dlhodobo absentujúca koncepcia jeho rozvoja sa prejavili aj nízkou slovenskou účasťou v Brne. Potvrdzujú tak prežívanie odvetvia zaoberajúceho sa „špeciálom“. Akýmsi svetielkom bola firma STRAŽAN, ktorá vo svetovej premiére predstavila terénne sanitné vozidlo Mash a špeciálne cisternové vozidlo na čistenie a prepravu vody. Skriňová nadstavba vozidla je umiestnená na podvozku Mercedes-Benz G 280 CDI. Vozidlo z vonka pripomína obytný automobil – karavan. Poháňané je dieselovým vidlicovým šesťvalcom s výkonom 135 kW. Spĺňa všetky zásadné kritériá pre pohyb na bojisku a zabezpečenie primárnej prvej pomoci zraneným.

Ozbrojené sily Slovenskej republiky vo vonkajšej expozícii predstavili kontajnerovú dielňu typu B na opravy výzbroje a špeciálne práce a kontajnerovú dielňu typu C na opravy elektrických sústav a rádiokomunikačných zariadení, jednohákový nakladač Multilift MK IV TATRA 815 8x8.2 a stranový prekladač kontajnerov Steelbro KL 300/61 TATRA 815 8x8.2.

 

kannov_hfnica_DANA-malaČeská stabilita

Obrnený transportér VEGA, vyvinutý a vyrobený spoločnosťou SVOS Přelouč (bývalým Vojenským opravárenským podnikom – pozn. red.) – sa zaradil medzi najúspešnejšie výrobky českého obranného priemyslu. Vozidlo kombinuje vysoký štandard balistickej a antiexplozívnej ochrany s výbornými jazdnými vlastnosťami a manévrovateľnosťou v ťažkom teréne. „Vystavujeme finálnu verziu vozidla. Rozdiely oproti pôvodnej verzii sú len vo vybavení a príslušenstve, podľa požiadaviek konkrétneho klienta. Prototyp už absolvoval podnikové skúšky, ale čakajú ho ešte kontrolné testy a vojskové skúšky,“ povedal konštruktér vozidla VEGA Tomáš Francouz. Podvozok viacúčelového vozidla s pohonom 4 x 4 sa koncepčne podobá Tatre, ale bol skonštruovaný tak, aby zabezpečil odolnosť voči vibráciám, vysokú priechodnosť v teréne a bezúdržbovú prevádzku. Špeciálne bol vyvinutý systém zavesenia kolies, ktorý umožňuje priamo z kabíny zvýšiť svetlosť vozidla a nájazdové a výjazdové uhly. Vývoj novinky prebiehal od roku 2007.

Spoločnosť Praga-Export predstavila v spoločnej expozícii s Iveco Defence Vehicles vozidlo LMW SF. To je určené pre špeciálne sily a vychádza zo známeho obrneného vozidla LMV.

Na IDET-e sa predstavili špičkové české technologické, výskumné a vývojové projekty. Experimentálne roboty, špeciálne 3D počítačové systémy pre velenie alebo automatický systém sledovania pohyblivých cieľov. Išlo o spoločné projekty Univerzity obrany – katedry vojenského manažmentu, resp. kooperácie s Masarykovou univerzitou.

V Brne nechýbala legenda – AERO Vodochody. Firma je zapojená do rozsiahlej kooperačnej výroby pre svetových leteckých výrobcov. Ide napríklad o montáž vrtuľníkov Sikorsky S-76, montáž centroplánu lietadla C-27J Spartan, výrobu zbraňových závesníkov pre lietadlá JAS-39 Gripen a montáž špičky trupu pre vrtuľníky Sikorsky UH-60M. V oblasti kooperačného vývoja sa firma podieľa na vývoji nábežnej hrany krídla pre liteadlo Bombardier Cseries v spolupráci s belgickou firmou SONACA. Vlani AERO dodalo ďalšie dve dvojmiestne cvičné lietadlá L-159T1…

 

TEXT/FOTO: Ján Minár