obr1mV prevádzke mobilných a stacionárnych motorových agregátov a zariadení sa používa pomerne veľké množstvo prevádzkových funkčných kvapalín, ako sú motorové, prevodové a ložiskové oleje, hydraulické, brzdové a chladiace kvapaliny a ďalšie pomocné kvapaliny a látky. Bez týchto hlavných mazacích olejov a kvapalín by prevádzka uvedených zariadení nemohla fungovať a slúžiť svojmu účelu.

obr1Brzdy vo všeobecnosti patria medzi veľmi dôležité časti  automobilov, mobilných agregátov a rôznych technických a hydraulických zariadení, používaných v technickej praxi. Zle fungujúce brzdy, napríklad v automobiloch, sú častou príčinou ich havárií s fatálnymi následkami.

obr1Z histórie vieme, že vo výrobe a technológiách potravinárskych výrobkov a nápojov sa používali najmä ropné mazivá, napríklad biele ropné oleje na mazanie strojov a zariadení. V roku 1960 vláda USA požiadala USDA (United States Department of Agriculture) a FDA (Food and Drug Administration), aby vyvinuli a preskúmali vhodné látky na použitie v mäsovom a hydinárskom priemysle. Zoznam, ktorý bol vypracovaný, predstavoval veľké množstvo najmä syntetických základových olejov a široký rozsah prísad.

obrmO penení mazacích prostriedkov a technologických kvapalín, ako aj o odpeňovacích prísadách do nich sa dozvedáme takmer vždy až na konci stránok odborných článkov, firemných katalógov a publikácií. Pritom penenie hrá veľmi dôležitú úlohu pri ich aplikácii,  údržbe aj v každodennej tribologickej praxi.

Príhovor prezidenta Svetovej tribologickej rady, profesora H. P. Josta v Kjote v roku 2009 prináša niekoľko zaujímavých informácii o smerovaní tribológie a konštatuje sa v ňom, že trenie je veľmi dôležité pre našu existenciu. Život na zemi bez trenia by bol nemožný, neboli by sme schopní chodiť, autá by stáli, alebo by skĺzli na najnižšie položené miesto, vlaky by nemohli fungovať, vtáky a lietadlá by nemohli lietať a podobne. Trenie však musí byť kontrolované a riadené.

Rozvoj spoločnosti a priemyslu je v súčasnosti nemožný bez využívania poznatkov, ktoré ľudstvo nazhromaždilo počas svojej existencie. Potreba vybrať alebo navrhnúť nové povrchy pre budúce zariadenia, ako aj minimalizovať prevádzkové náklady a predlžovať životnosť existujúcich zariadení viedli k požiadavkám oveľa lepšie pochopiť degradačné procesy povrchu najmä pri tribologických súčiastkach pracujúcich v koróznych prostrediach.