Nákup predstavuje činnosť, ktorá je spojená so zabezpečením vstupov pre efektívnu realizáciu ďalších procesov. Ide o proces prebiehajúci prevažne na začiatku logistického reťazca a keďže v konečnom dôsledku kvalitu výsledných produktov určuje vo veľkej miere kvalita vstupov, je možné konštatovať, že nákup predstavuje rozhodujúci článok podnikateľských činností.
K základným predpokladom úspešného nákupného procesu patrí: ponímanie nákupu ako súčasti hodnototvorného reťazca, budovanie a podpora kvalitných a dlhodobých dodávateľsko-odberateľských vzťahov, centralizácia rozhodnutí na strategickej úrovni a ich decentralizácia na operatívnej úrovni. Patrí sem i plnenie rámcových zmlúv, špecifikácia produktov a služieb podľa požadovaných kritérií – aplikácia analýzy ABC a definovanie optimálneho bodu objednávky. Súčasťou je aj dokonalá špecifikácia potrieb spätá s výsledným produktom, nadväzujúca na strategické ciele podniku, definovanie optimálnej výšky objednávky, flexibilná a kvalitná analýza nákupného trhu – hodnotenie dodávateľov, transparentné procesy, atď.
Strategický nákup
Dôležitým článkom zabezpečenia kvalitného nákupného procesu je aj nákupca. Ten musí disponovať istými vedomosťami napríklad v oblastiach, ktoré sa týkajú technických parametrov produktu, legislatívnych požiadaviek, organizácie či jazykových znalostí. Zároveň by mal mať mimoriadne osobné schopnosti, ako komunikatívnosť, vytváranie a udržiavanie medziľudských vzťahov, vysokú morálku lojalitu k podniku a podobne.
Nákupcovia, resp. pracovníci zodpovední za strategický nákup, často definujú aj podmienky, za ktorých si objednávatelia (často označovaní ako interní zákazníci) môžu konkrétnu komoditu alebo službu objednať.
Súčasťou koncepcie strategického nákupu je teda:
– zabezpečovanie dlhodobého vývoja vlastných potrieb podniku,
– zisťovanie, sledovanie a dlhodobé zabezpečovanie zdrojov pre nákup hmotných vstupov do podnikového transformačného procesu,
– dlhodobé ekonomické usmerňovanie činnosti útvaru zásobovania s prihliadnutím na náklady,
– dlhodobé aktívne ovplyvňovanie tvorby nového výrobku, jeho zdokonaľovanie a racionálne premeny (technológia, spotreba),
– dlhodobá starostlivosť o rozvoj a racionalizáciu organizácie, metód a techník práce, atď.
Vzájomné prepojenie stratégie podniku a jeho nákupnej činnosti je znázornené na obr. 1.
Strategický nákup predstavuje súbor činností, ktoré smerujú nielen k tomu, aby si podnik zabezpečil hmotné vstupy v požadovanej kvalite, cene a množstve, ale ide o komplexný pohľad na problematiku nákupu.
Strategický nákup teda možno definovať do troch východiskových fáz:
1. Identifikácia a tvorba nákupného portfólia.
2. Optimalizácia nákupného procesu.
3. Zlepšovanie dodávateľsko-odberateľských vzťahov.
Výsledkom uvedených fáz strategického nákupu je vytvorenie nákupnej stratégie podniku. Tá predstavuje súbor činností, cieľom ktorých je pripraviť na základe poznatku o výrobku (vychádzajúc z jeho odbytovej stratégie – špecifikácia v sortimente, variantnosť, množstvo, atď.), o podmienkach výroby (úroven kvality, kapacitné možnosti, zložitosť výroby, atď.) a o dostupnosti materiálových zdrojov na obstarávacích trhoch optimálny variant materiálového riešenia daného výrobku.
Záver
Strategický nákup zahŕňa všetky aktivity smerujúce k zabezpečeniu optimálnych podmienok dodávok nevyhnutných pre zabezpečenie transformačného procesu podniku, t. j. aktivity od vyhľadávania nových dodávateľov, cez vyrokovanie dodacích podmienok, kontraktačnú činnosť až po hodnotenie kvality dodávateľov.
Príspevok bol pripravený v rámci riešenia grantového projektu VEGA č. 1/0102/11 Metódy a techniky experimentálneho modelovania vnútropodnikových výrobných a nevýrobných procesov.
TEXT: Ing. Miriam Pekarčíková, PhD., doc. Ing. Peter Trebuňa, PhD., SjF TU Košice