Pohon je jednou z najdôležitejších častí stroja. Jeho základnou úlohou v obrábacích strojoch je úprava a prenos energie.
V CNC strojoch sa vyskytujú viaceré pohony, no v zásade ich môžeme rozdeliť na dva druhy, a to pohon vretena a pohon posuvu.
POHON VRETENA
Môžeme ho definovať ako zariadenie, ktoré uvádza do činnosti obrábací nástroj, či už priamo, alebo za pomoci rôznych prevodov a prípravkov. Základne požiadavky na pohon vretena sú, aby pohon umožnil s dostatočnou presnosťou optimalizovať reznú rýchlosť, umožnil konštantnú reznú rýchlosť a jej nastavenie v dostatočne veľkom rozsahu v závislosti od meniaceho sa polomeru obrábania, zabezpečil potrebný výkon pre obrábanie, a umožnil rýchle zastavenia vretena pri jeho vypnutí.
Pohon vretena vzhľadom na konštrukciu rozdeľujeme na:
a) Pohon s vloženým prevodom – jeho hlavná výhoda je v tom, že servomotor, synchrónny alebo asynchrónny motor, nemusí byť uložený v tesnej blízkosti vretena, čo umožňuje určitú variabilitu usporiadania pohonu. Najväčšou nevýhodou sú straty, ktoré vznikajú medzi jednotlivými časťami pohonu a vôle. Varianty najčastejších vložených prevodov sú: prevod remeňom, ozubenými kolesami, harmonický prevod a planétový prevod.
Účinnosť prevodu remeňom sa pohybuje v rozmedzí 90 – 95 percent, v závislosti od druhu použitého remeňa. Ozubené remene sa používajú hlavne pri prenose vysokých výkonov, kde nesmie dochádzať k preklzávaniu remeňa. Osobitnou skupinou sú ploché remene, ktoré nie sú zdrojom vibrácií a ani ich neprenášajú z elektrického pohonu, keďže servomotor, synchrónny alebo asynchrónny motor majú menej presné ložiska než vreteno.
Prevod ozubenými kolesami – ide spravidla o prevod jedným súkolesím. Účinnosť takéhoto prevodu je približne 90 percent a s každým ďalším vloženým súkolesím klesá.
Hlavnou výhodou harmonického prevodu je veľký prevodový pomer, vysoká kinetická presnosť, malý mŕtvy chod prevodu, vysoká účinnosť. Jeho hlavná nevýhoda je citlivosť na torzné kmitanie. Limitné zaťaženie určuje pružné koleso, ktoré je zaťažované cyklickým ohybom a zároveň aj krutom.
Hlavné výhody planétových prevodov sú veľký prevodový pomer, malý mŕtvy chod. Medzi nevýhody patrí vysoká obstarávacia cena a nízka účinnosť.
b) Pohon s priamym prevodom – je charakteristický neprítomnosťou prevodových prvkov. Používa sa hlavne pre oblasť HSC (vysokorýchlostné obrábanie), kde je potrebný dynamický stabilný pohon, nízka úroveň hluku, rovnomernosť chodu, presné riadenie polohy a kompaktnosť. Účinnosť takéhoto pohonu je takmer 100-percentná. Ich nevýhodou je vznikajúce teplo a vyššia obstarávacia cena. Spojenie sa vykonáva dvomi spôsobmi – nalisovaním elektromotora, alebo servopohonu s vretenom, alebo spojením spojkou.
c) Pohon elektrovretenom – motor je priamo integrovaný do vretena, tzn. pohon je priamo tvorený rotorom, ktorý sa nalisuje na hriadeľ vretena. Motory primárne určené na použitie ako elektrovretená sa vyrábajú vo viacerých radoch, kde sú podľa parametrov, ako je krútiaci moment, rýchlosť a výkon, rozdelené od najmenších po najvyššie. Hlavnými výhodami sú krátky čas rozbehu v porovnaní s inými pohonmi, veľmi dobrá polohovateľnosť, jednoduchá montáž a demontáž, kompaktný vzhľad, malá hmotnosť. Keďže majú malú veľkosť, z toho vyplýva aj ich hlavná nevýhoda, a to chladenie. Vo väčších plášťoch je potrebné vytvoriť nútený obeh chladenia. Rozoznávame dva druhy elektrovretien – synchrónne a asynchrónne.
POHON POSUVU
Tento pohon je charakteristický vysokými momentmi na rozdiel od pohonu vretien, pri ktorých je potrebný nielen moment, ale aj vyššie otáčky. V závislosti od druhu CNC stroja rozoznávame dva základné druhy – rotačné a lineárne posuvy.
Rotačné posuvy sú tvorené buď samotným pohonom (servopohon, elektromotor synchrónny alebo asynchrónny), alebo je k nemu pridaný translačný mechanizmus (remeňový prevod, reťazový prevod, harmonický prevod, planétový prevod). Ďalšia možnosť je použitie torzných motorov. Tento typ pohonu sa využíva ako samostatný pohon bez použitia translačného mechanizmu. Torzný motor vznikne zvinutím lineárneho motora do kruhu.
Skupinu lineárnych posuvov môžeme rozdeliť na lineárne servo a krokové motory a lineárne posuvy pomocou mechanizmu.
Do tejto skupiny zaraďujeme prevody pomocou:
– guľôčkovej skrutky a matice – skrutkové prevody. Účinnosť takéhoto prevodu je 98 percent Tento prevod pozostáva z troch častí: guľôčkovej skrutky, guľôčkovej matice a samotných guľôčiek. Rozoznávame tri spôsoby zapojenia. Pri prvom spôsobe zapojenia je matica pevná a pohybuje sa skrutka. Druhý spôsob je opačný. Skrutka je pevná a otáča sa matica. Tretí spôsob je ich kombinácia, vtedy sa otáča aj skrutka aj matica. Pripojenie tohto typu prevodu s pohonom je možné realizovať viacerými spôsobmi, najčastejšie však: priame spojenie, spojenie ozubenými kolesami, spojenie remeňom a spojenie vložením prevodovky.
– ozubeného alebo plochého remeňa – remeňový prevod. Tieto prevody sa požívajú na prenos výkonu na väčšiu vzdialenosť pri rovnomernom usporiadaní osí remeníc. Ich ďalšou dôležitou funkciu je, že slúžia ako tlmiaci člen a vyrovnávajú ťahové napätie vzniknuté pôsobením motora,
– planétového prevodu – tento prevod sa používa najčastejšie v spojení s ďalšími prevodmi, a to kvôli svojmu vysokému prevodovému pomeru,
– vlnovkového – harmonického prevodu. Pozostáva z troch základných častí: 1. obehové koleso, 2. pružné koleso, 3. generátor vĺn. K pohybu dochádza pri excentrickom rotačnom pohybe generátora vĺn, ktorý deformuje pružné koleso a zároveň vytvára jeho rotačný pohyb, keď časť ozubenia na pružnom kolese zapadne do ozubenia na obehovom kolese,
– cykloidného prevodu – ide o špeciálny druh prevodu, ktorý na pohyb využíva excentricko-rotačný pohyb. Pozostáva z rýchlobežného hriadeľa, cykloidného disku, krúžku s valčekmi a pomaloobežného hriadeľa s valčekmi,
– ozubených súkolies – čelné ozubené súkolesie, závitovkové súkolesie, používa sa aj ako prídavný prevod, ktorý slúži na zvýšenie alebo zníženie celkového prevodu pri mechanizmoch. Závitovkové súkolesie sa používa aj ako pomocný pohon pre rotačné osi.
TEXT/FOTO ING. MARIÁN SEMANČÍK A KOL., FAKULTA VÝROBNÝCH TECHNOLÓGIÍ SO SÍDLOM V PREŠOVE
SPOLUAUTORI:
Ing. Štefan Konečný, Ing. Michal Mochnaľ, Ing. Táňa Lazoríková, Ing. Ján Goban. Dohľad nad príspevkom – doc. Ing. Jozef Haľko, PhD.
LITERATÚRA
[1] PAVLENKO, S., HAĽKO, J., MAŠČENIK, J., NOVÁKOVÁ, M.: Časti strojov s podporou PC I., Prešov: FVT, Vydavateľstvo Michala Vaška, 2009, 177 s., ISBN 978-80-553-0200-3
[2] MAREK, J. a kol.: Konstrukce CNC obráběcích strojů. Würzburg: MM publishing, s. r. o., 2010, 420 s., ISBN 978-80-254-7980-3
[3] Harmonický prevod [on-line]. [cit. 2012-11-12]. Dostupné na internete:
[4] Pohony [on-line]. [cit. 2012-11-12]. Dostupné na internete:
[5] CNC vretená [on-line]. [cit. 2012-11-12]. Dostupné na internete:
[6] Prevodové mechanizmy [on-line]. [cit. 2012-11-12]. Dostupné na internete:
[7] Pohony obrábacích strojov [on-line]. [cit. 2012-11-12]. Dostupné na internete: