matador1Na Slovensku pribudol ďalší hydraulický lis najťažšej kategórie. Nový 2 500 t lis bol nainštalovaný v nástrojárni spoločnosti Matador Tools v Dubnici nad Váhom. Slúžiť bude nie len potrebám miestnej nástrojárne, jeho kapacitu si budú môcť prenajať aj ďalší záujemcovia.


Skupina Matador uvažovala nad podobným strojom asi tri roky. „ Túto investíciu sme stále odkladali, pretože sme potrebovali realizovať aj iné investície,“ hovorí Štefan Rosina, prezident Matador Group. „Vždy sa nám oplatilo investovať v období krízy. Matador ročne investuje minimálne 10 mil. euro do nových technológií a práve obdobie krízy je časom, kedy treba do inovácií investovať ešte viac,“ dodáva.
Nakoniec sa v nástrojárni dočkali. V minulom roku padlo rozhodnutie, že skupina zakúpi hydraulický lis s lisovacou silou 25 000 kN. Zákazka bola udelená talianskemu výrobcovi Mossini, ktorý po vyrobení stroja na mieru zrealizoval samotnú inštaláciu v priestoroch dubnickej ZŤSky v uplynulých týždňoch.

Slávnostné spustenie nového lisu do prevádzky sme využili na rozhovor s Petrom Hrušíkom, konateľom spoločnosti Matador Tools.

matador2 HrusikPán Hrušík, ako nový lis zvýšil vaše kompetencie?
Inštalácia tohto lisu pre nás znamená, že máme možnosť vyrábať nástroje už akejkoľvek veľkosti. Väčšie nástroje, ktoré lisujú výlisky za studena, neexistujú. Mali sme možnosť vidieť ukážku lisovania postranice, čo je v podstate najväčší výlisok na aute. Toto je kompetencia, ktorú sme doteraz nemali. Máme k tomu veľké obrábacie stroje, ale nemali sme technológiu lisu. Doteraz sme disponovali len menšími lismi. V tejto chvíli sme stopercentne schopní produkovať aj takéto veľké nástroje.

Vyplynula táto investícia z komunikácie z obchodnými partnermi? Zlepšuje sa teraz vaša vyjednávacia pozícia pri získavaní nových zákaziek?
Samozrejme áno. My sme v situácii, kedy našimi hlavnými obchodnými partnermi sú automobilky, ktoré neustále požadujú rast našich schopností. Vďaka naši zákazníkom sme nútení investovať, neustále vytvárať nové možnosti, ktoré zákazníkom môžeme ponúknuť. Vieme, že momentálne je zo strany zákazníkov potreba ponúkať povrchové diely, ktoré je na automobile vidieť. A práve týmto sme túto schopnosť komplexne získali. Dokážeme naozaj vyrábať nástroje, ktoré od nás zákazníci požadujú.

Čo bude ďalší krok v investíciách?
Sme dodávateľ, ktorý dodáva lisovacie nástroje priamo do automobiliek. Sme ich priamym partnerom. V tejto chvíli sme technologicky na strope toho, čo môžeme spraviť. Takže ďalšie investície budú smerovať do rozširovania výrobnej kapacity.

Prečo bol stroj umiestnený práve do Dubnice?
Priestory v Dubnici nám umožňujú ďalší rozvoj. To je veľmi dôležité, pretože mnohé firmy riešia práve problém s rozširovaním.
Druhá vec je strojárska tradícia - v dubnickom regióne je obrovská. Celá táto fabrika vyrábala v minulosti špeciálny priemysel. Schopnosti ľudí tu však zostali. Sále je v regióne množstvo ľudí, ktorí sú schopní a kvalifikovaní robiť túto jemnú a náročnú prácu.

Zastavme sa bližšie pri samotnom lise – existuje viacero výrobcov, ktorí dokážu ponúknuť stroj s lisovacím výkonom 2 500 t?
Bolo viacero firiem, ktoré sa aktívne zúčastnili tohto výberového konania. Voľba, ktorá padla, súvisí s kvalitou a našimi požiadavkami. Lis spoločnosti Mossini ponúka veľmi dobrý pomer cena a kvalita.

Tento lis musel spĺňať podmienku kompatibility s Volkswagen Group. Čo to presne znamená?
Áno, celá VW Group pracuje na základe noriem, ktoré musíme všetci výrobcovia rešpektovať. Tieto normy hovoria aj o tom, ako sa majú nástroje konštruovať. Práve tým, že tieto normy máme plne k dispozícii, tak sme vedeli lis dať vyrobiť presne podľa týchto parametrov tak, aby všetky nástroje VW Group pasovali do nášho lisu – ide napríklad o raster sviečok, o rozmery samotného stola....

Pán Hrušík, aká je aktuálna vyťaženosť stroja?
V tejto chvíli pracujeme na stroji na dve zmeny. Chystáme tretiu zmenu, pretože záujem zo strany zákazníkov je značný. Myslím, že budeme musieť odrobiť aj pár víkendov. Je tu skutočne veľký záujem.

Reportáž z podujatia a technické parametre lisu nájdete v októbrovom vydaní časopisu Strojárstvo/Strojírenství.

TEXT/FOTO Michal Múdrý