Pozícia valčekových ložísk NSKVysokovýkonné ložiská od NSK slúžia v novom vlaku N700S Šinkansen, ktorý od 1. júla 2020 jazdí na trati Tokaido Šinkansen medzi Tokiom a Osakou. N700S znamená začiatok novej éry, lebo sa jedná o prvú, úplne novú konštrukciu Šinkansen-u spoločnosti Central Japan Railway Company po 13 rokoch. Ložiská NSK podporujú bezkompromisné zameranie na bezpečnosť, stabilitu, komfort a environmentálny dizajn vlaku.


Ložiská pre železničné aplikácie prispievajú priamo k bezpečnej prevádzke a cestovaniu. Ich vysoká spoľahlivosť je kľúčom pre podporu zvýšených rýchlostí, zlepšenie energetickej účinnosti a znížené požiadavky na údržbu. Aké nároky sú na ložiská pre železnicu kladené, to je obzvlášť zrejmé pri vlakoch pre vysoké rýchlosti, ktoré prepravujú vysoké počty cestujúcich vysokými rýchlosťami na dlhé vzdialenosti. Aplikácie tohto typu vyžadujú vysoko účinné a trvanlivé ložiská a dôkladnú kontrolu kvality vo všetkých krokoch výroby.
Písmeno „S“ v typovom označení novej generácie vysokorýchlostného vlaku symbolizuje slovo „supreme“, ktoré znamená pokrok v konštrukcii, technológii a komforte. Vysokovýkonné ložiská od NSK je možné nájsť v zostavách prevodovky, nápravy a trakčného motoru.
Čo sa týka prevodovky, N700S je prvý Šinkansen, kde bolo šikmé ozubenie nahradené šípovým, čo prináša zvýšenie spoľahlivosti a zníženie hlučnosti. Ložiská prevodovky sú vystavené intenzívnym rázom a vibráciám, takže zaistenie dlhej životnosti za týchto podmienok je prioritou. Spoločnosť NSK po desaťročia pre vysokorýchlostné vlaky dodávala kuželíkové ložiská pre prevody so šikmým ozubením. Na základe týchto skúseností spoločnosť skonštruovala špeciálne prírubové valčekové ložiska pre prevody so šípovým ozubením Šinkansen-u N700S, ktoré prinášajú dlhšiu životnosť, menšie generované teplo, a zníženú údržbu v porovnaní s predchádzajúcou generáciou výrobku.
K ďalším výhodám ložísk prevodoviek pre N700S patrí zlepšená odolnosť proti zadreniu, ktorej bolo dosiahnuté optimalizáciou oblastí, ktoré nie sú v kontakte s čelom príruby. Naviac obrábaná vysokopevnostná mosadzná klietka, optimalizovaná patentovanou technológiou R-pocket od NSK, znižuje vnútorné napätie v konštrukcii klietky.

Valčekové ložiská NSK Valčekové ložiská NSK P
Valčekové ložiská NSK použité pri malom (vľavo) a veľkom (vpravo) ozubenom kolese v prevodovke Šinkansen-u N700S prinášajú dlhšiu životnosť a znížené nároky na údržbu.


Dvojradové kuželíkové nápravové ložiská, ktoré boli použité pri predchádzajúcej generácií Šinkansen-u, boli tiež vylepšené s ohľadom na ďalšie zvýšenie spoľahlivosti a zníženie nákladov na údržbu. Ich špecifickou vlastnosťou je menšie generované teplo, čo vedie k dlhšej životnosti.
Čo sa týka trakčných motorov Šinkansen-u N700S, valčekové a guľôčkové ložiská NSK sú vybavené vonkajšími krúžkami s plazmovým nástrekom keramického povlaku. Tento povlak zvyšuje spoľahlivosť preventívnou ochranou proti elektrochemickej korózii, čo je nežiadúci efekt, ktorý sa vyskytuje z dôvodu prechodu elektrického prúdu vnútrom neizolovaných ložísk.
Spoločnosť NSK podporuje vývoj globálneho železničného priemyslu od roku 1932, kedy začala s týmto odborom spolupracovať. Ložiská od NSK sú oceňované vďaka svetovej triede bezpečnosti, výkonnosti pri vysokých otáčkach, vysokej spoľahlivosti a účinnosti. V súčasnosti sa výrobky firmy používajú na vysokorýchlostných železniciach po celej Európe. Úzke vzťahy s európskymi OEM výrobcami ako aj s oblasťou trhu s náhranými dielmi pomáhajú vytvoriť produkty, ktoré prinášajú významný pokrok v tejto dôležitej oblasti priemyslu.

TEXT/FOTO NSK Europe