Prvý rok prevádzky elektronického mýta na Slovensku spôsobil množstvo rozporuplných reakcií. Zdá sa, že aktuálny rok bude pokračovať v rovnakom trende… Rok 2010 priniesol automobilovým dopravcom na Slovensku ťažké časy. Slovenskí autodopravcovia museli čeliť zníženému dopytu po preprave v dôsledku vrcholiacej hospodárskej krízy a zavedeniu elektronického spoplatnenia za použitie prioritnej dopravnej infraštruktúry.
Tieto okolnosti mali podľa údajov predstaviteľov Únie autodopravcov Slovenska (ÚNAS), s ktorými sa stotožnilo aj Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (MDVRR SR), za následok ukončenie podnikateľskej činnosti približne 400 autodopravcov s 3 000 automobilmi. MDVRR SR v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) identifikovalo niektoré dôsledky pre platiteľov mýta, ktoré mohli vyplynúť z fungovania systému elektronického výberu mýta. Ide o finančné vplyvy, časové vplyvy a prestoje na zákazníckych miestach a komunikačné dôsledky, teda neriešenie podnetov, sťažností a reklamácií. Zároveň však spomínané vplyvy ministerstvo dopravy v Správe o situácii autodopravcov na Slovensku zverejnenej vo februári považuje za akceptovateľné. Vyhlásenie štrajkovej pohotovosti autodopravcov z úvodu tohto roka preto označilo ako neopodstatnené.
Zmeny v mýtnom systéme pokračujú
Prevádzkovateľ mýtneho systému, spoločnosť SkyToll pripomenula, že od zavedenia nového systému spoplatnenia bolo počas roka 2010 aj na základe pripomienok ÚNAS-u, mýto upravené trinástimi legislatívnymi zmenami. A ďalšie sa pripravujú aj v tomto roku. Prvou zmenou je postupné zrušenie tzv. tranzitného ticketingu do 31. marca 2011. Ticketing je možné využiť na 18-tich vymedzených tranzitných trasách v rámci Slovenska. Kamionista je počas časovo obmedzeného obdobia oprávnený na jeden konkrétny prejazd územím Slovenska, ktorý si uhradí vopred na hraničnom priechode. Po zrušení tranzitných úsekov bude môcť dopravca využívať vymedzené úseky len s nainštalovanou a správne nastavenou palubnou jednotkou. Prípadnému štrajku autodopravcov by mal zabrániť aj plánovaný nezávislý audit funkčnosti mýta. Nebude sa však dotýkať tendra na elektronický výber mýta, ktorý už preveruje Európska komisia (EK). Cieľom auditu funkčnosti mýta je nájsť prípadné nedostatky vo fungovaní mýta a ich následné riešenie.
MVRR SR v predloženej správe ďalej pripustilo zvýšenie sadzby mýta: „Z vyhodnotenia údajov vyplýva, že priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou, čo vytvára priestor na úpravy sadzieb.“ Upravené sadzby mýta by mali vo väčšej miere zohľadňovať ekologické kritériá (diferenciácia podľa vypúšťaných emisií) a časové hľadisko, ktoré by malo prispieť k optimalizácii dopravy. Úpravy a zmeny sadzieb mýta najskôr treba prerokovať a odsúhlasiť Európskou komisiou. EK schvaľuje sadzby mýta na základe notifikačného listu, v ktorom Slovenská republika predkladá navrhované sadzby mýta a dokladá všetky oprávnené náklady, ktoré sú do sadzieb navrhnuté. K zmenám by však nemalo prísť skôr ako od budúceho roka.
Zisk z nálepiek (zatiaľ) rovnaký
Výsledky výnosov za rok 2010 ukazujú, že príjmy z mýta neboli naplnené podľa očakávania. Výpadok 12 miliónov eur z tržieb oproti plánu na rok 2010 spôsobilo predovšetkým nespoplatnenie ciest I. triedy v období od 14. januára do 28. februára 2010, nižšie intenzity dopravy spôsobené hospodárskou krízou, zmena systému spoplatnenia vymedzených úsekov ciest, zníženie sadzieb pre autobusy a nepresné plánovanie tržieb z mýta v dôsledku absencie historických údajov. Zisk z mýta v roku 2010 je teda na porovnateľnej úrovni ako zisk z diaľničných nálepiek v roku 2009. Dôvodom je splácanie investície na vybudovanie systému v prvých štyroch rokoch prevádzky mýta. Po splatení investície by mal byť zisk vyšší v priemere o 50 mil. eur oproti zisku z nálepiek.
TEXT/FOTO: Michal Múdrý