jakl1Európskemu oceliarskemu priemyslu sa darí. Ťaží z toho aj spoločnosť ArcelorMittal Tubular Products Karviná, a.s., ktorá expanduje na nové trhy.
Prinášame vám rozhovor s generálnym riaditeľom spoločnosti Ing. Reném Fabikom, v ktorom v širšom kontexte rozoberieme aktuálnu situáciu v odvetví.

Výrobu a predaj oceľových tenkostenných profilov pod značkou JÄKL realizuje váš podnik v Karvinej už viac ako sto rokov. Ako sa vám aktuálne darí ekonomicky?
Tohtoročné výsledky sú zatiaľ veľmi dobré. Očakávame výrazné prekročenie nášho obchodného plánu. Ak by sme zostali na súčasných číslach, tak budeme medziročne na minimálne dvojnásobku. Ale nebudeme predbiehať, uvidíme. Celkovo sme ale optimisti a máme chuť ďalej investovať. Na posledné dve investície, ktoré boli dokončené v roku 2020, firma vynaložila asi 7,8 mil. eur. Ide o linku na lakovanie rúr vedúcu k zvýšeniu súčasnej kapacity tejto produkcie a linku Mair, ktorá priniesla novú technológiu na výrobu ťahaných rúr najmä na stĺpiky riadenia a tlmiče automobilov. V tomto roku investujeme ďalších 1,6 mil. eur do novej zváracej linky, ktorá rozšíri sortiment profilov JÄKL predovšetkým o výrobky menších rozmerov. Testovaciu prevádzku tejto zváracej linky v súčasnosti pripravujeme.

René Fabik JAKL
René Fabik

Dopadla na vás nejako ekonomicky pandémia covidu?

Určite, najviac nás zasiahla situácia v oblasti automotive a prišlo to ako blesk z jasného neba. Zákazníci použili aplikáciu „vyššej moci“ a povedali, neberieme, stojíme a vy sa prispôsobte. Museli sme na to reagovať veľkými technickými a personálnymi zmenami. Približne od minulého septembra sa situácia začala meniť. Čo sme stratili v prvej polovici roka, to sa nám podarilo zachrániť v druhej polovici. Mohli sme teda zakončiť rok so vztýčenou hlavou.

Ako to vo vašom odbore vyzerá teraz?
Vývoj v celom európskom oceliarstve je veľmi dobrý a dôvodov je celý rad. Predovšetkým, nikto neočakával, že sa trh bude takto vyvíjať. Dnes je nielen oceľ, ale všeobecne všetky komodity na trhu nedostatkovým tovarom. Vývoj je veľmi dobrý aj z hľadiska ceny a dopytu ako takého. Nikto nevie, ako dlho bude táto situácia trvať, ale v odbore si ju pochvaľujú všetky firmy.

Ako vidíte vašu budúcnosť?
Veľmi dobre. A pretože dovoz z Ázie nie je vysoký, lepšie sa nám presadzuje na európskom trhu. Navyše vďaka mnohým minulý rok uskutočneným zmenám vo firme sa s našimi profilmi dokážeme dostávať na trhy, kde sme bežne neboli. Predtým sme vzhľadom k dopravným nákladom predávali naše produkty hlavne v Česku a na Slovensku, okrajovo v Poľsku a Nemecku. Aktuálne však náš export výrazne vzrástol i do ďalších európskych krajín.

Plánujete nejako meniť rozsah výroby?
V roku 2023 podľa stratégie plánujeme prevziať v rámci koncernu časť výroby rúrovne z poľského Krakova. Tam tiež investujú a budú sa zameriavať na trochu inú komoditu. Je preto pravdepodobné, že v budúcich rokoch kvôli tomu budeme musieť zvýšiť počet zamestnancov o jednu smenu. Veľa sa tiež zameriavame na automatizovanie nevýrobných činností, napríklad pri objednávaní materiálu, fakturácii, logistike, nákupe surovín.

jakl2

Značka JÄKL je dnes všeobecne známym pojmom, má to pre vás i nevýhody?
„Jäkl“ je termín často používaný na všeobecné pomenovanie akéhokoľvek oceľového profilu. Nech už ho vyrobil ktokoľvek a kdekoľvek. Ale ten náš kvalitný z Karvinej, ktorý už „brúsime“ od roku 1918, je vážne len jeden. Uplatnenie má od stavebníctva, cez automotive, energetiku až po poľnohospodárstvo. Naše profily nájdete napríklad v budove AZ Tower v Brne, najvyššej budove v ČR alebo v Abú Dhabí v konštrukcii pretekárskej dráhy pre Formulu 1 „Yas Marina“. A tiež napríklad v Akershus University Hospital v zdravotníckom komplexe neďaleko Osla, ktorý bol svojho času druhou najväčšou stavebnou investíciou v celom Nórsku. Pri renovácii londýnskeho „Big Benu“ bolo použité lešenie z rúr JÄKL. Rúry z Karvinej nájdete aj vo vozidlách značiek Mercedes Benz EQC i BMW. A do budúcnosti samozrejme veríme, že aplikácií našich výrobkov vo všetkých segmentoch bude stále pribúdať.

TEXT/FOTO Jaromír Krišica