VW1Najväčší slovenský výrobca automobilov Volkswagen Slovakia (VWSK)má pred sebou kľúčový rok, počas ktorého sa rozhodne o jeho budúcnosti. Informovalo o tom na tlačovej konferencii vedenie spoločnosti. Cieľom vedenia podniku je uchádzať sa o ďalší model pre bratislavský závod, ktorý by dlhodobo zabezpečil pracovné miesta. VW SK preto predstavil Plán 2025 a zároveň zverejnil výsledky spoločnosti za rok 2018.


Plán 2025 je iniciatíva spájajúca všetky aktivity VW SK, ktoré pomáhajú zvýšiť atraktivitu a konkurencieschopnosť spoločnosti pri rozhodovaní o pridelení výroby nového produktu na koncernovej úrovni. Patria sem tri piliere, na ktoré sa VW SK aktuálne sústreďuje. „Jedným z kľúčových faktorov pri rozhodovaní o pridelení výroby je efektivita. Našou úlohou je sústrediť sa po fáze obrovských investícií a viacerých nábehov na sériovú výrobu s jasným zreteľom na cieľ značky, zvýšiť efektivitu podniku do roku 2025 o 30 %. VW SK si predsavzal naplniť ho z veľkej časti už v rokoch 2019 –2020. Prispieť k tomu môže svojou angažovanosťou každý jeden z nás,“ uviedol Dr. Oliver Grünberg, predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť vo VW SK.
Ďalším pilierom sú priemyselné vzťahy a spoluzodpovednosť sociálnych partnerov za budúcnosť spoločnosti. „Veríme, že spoločne dosiahneme takú dohodu, vďaka ktorej zostaneme aj naďalej dobrým a sociálnym zamestnávateľom a zároveň budeme stabilným a konkurencieschopným partnerom pre našich koncernových zákazníkov,“ dodal Dr. Grünberg.
K zvýšeniu atraktivity bratislavského závodu v koncerne by prispelo zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku. „Volkswagen Slovakia víta každú aktivitu a opatrenie, ktoré zlepší podnikateľské prostredie na Slovensku, a tým podporí stabilitu pracovných miest,“ vysvetlil Dr. Grünberg.
V bratislavskom závode Volkswagen Slovakia vyrobili v minulom roku 408 208 vozidiel. Ako novinky do produktového portfólia pribudli tretia generácia Volkswagen Touareg a úplne nový model Audi Q8. Zároveň v Bratislave vyprodukovali 383 640 prevodoviek, v Martine 33,6 milióna komponentov pre prevodovky, podvozky a motory a v Stupave 9 750 nástrojov pre výrobu vozidiel.
Obrat spoločnosti dosiahol v roku 2018 celkovo 10,4 mld. eur a zisk pred zdanením 301 mil. eur. Od svojho vzniku investoval VW SK na Slovensku vyše 4,5 mld. eur. V predchádzajúcich rokoch smerovali významné investície do výroby a rozširovania závodu. Do prevádzky boli uvedené karosáreň Audi, ako aj karosáreň a montážna hala Porsche, a do existujúcej výroby boli integrované viaceré nové modely. Po nábehových rokoch sa spoločnosť aktuálne sústreďuje na sériovú produkciu a štandardizáciu výrobných procesov. Tomu zodpovedá výška investícií v roku 2018 na úrovni 181 mil. eur.
Vyše 99 % obratu z výroby vozidiel bolo exportovaných do viac ako 150 krajín celého sveta. Najväčší objem dodávok smeroval do Číny (22 %), USA (18 %) a do Nemecka (14 %). VW SK nakúpil vlani od slovenských dodávateľov materiál pre výrobu vozidiel v hodnote 2,5 mld. eur.
Priemerný hrubý mesačný príjem vzrástol na 1 954 eur, čo predstavuje o 93 % viac v porovnaní s priemernou hrubou mesačnou mzdou v národnom hospodárstve. Za benefity zaplatí zamestnávateľ ročne ďalších takmer 2 000 eur na zamestnanca. Najviac využívané sú zmluvná doprava, doplnkové dôchodkové poistenie a ubytovanie. Spoločnosť poskytuje zamestnancom nad rámec zákonnej povinnosti príspevok na dovolenku až do výšky 700 eur. Zamestnanci ho môžu využiť na zahraničnú dovolenku bez ohľadu na čerpanie zákonného príspevku na rekreáciu. Sumou 7,3 mil. eur sa VW SK podieľal vlani na vzdelávaní zamestnancov, pre ktorých realizoval takmer 22-tisíc kvalifikačných aktivít.

TEXT/FOTO Volkswagen Slovakia