AP01Dve zo štyroch slovenských automobiliek už začali optimalizovať svoje výrobné procesy. Reagujú tak na globálne zmeny na automobilovom trhu. Celosvetový dopyt po automobiloch v tomto roku ovplyvní obchodný spor medzi USA a Čínou, brexit aj spomalenie ekonomického rastu v Nemecku. Okrem toho budú musieť investovať do väčšieho využitia robotov a automatizácie výroby. Zároveň sa budú musieť automobilky vyrovnávať s prísnejšími ekologickými limitmi prechodom k elektromobilite a taktiež s nástupom väčšieho prepojenia vozidiel medzi sebou a s okolím cez mobilné siete.

 

Volkswagen optimalizuje výrobné procesy
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia nasadzuje niekoľko opatrení pre zabezpečenie jeho dlhodobej perspektívy. Z dôvodov zmenených rámcových podmienok, ukončením rozsiahlej fázy nábehov, efektívneho využitia investícií a zvýšenej technickej kapacity liniek, ako aj zámerom značky Volkswagen zefektívniť chod firmy do roku 2025 o 30 percent, nastane v spoločnosti v priebehu roka 2019 úprava zmenových modelov v dvoch výrobných segmentoch.
V oboch segmentoch príde k zníženiu o jednu zmenu. V segmente SUV sa spoločnosť prinavráti k štandardnému trojzmennému modelu. V praxi to znamená päťdňový pracovný týždeň bez víkendov. V segmente malých mestských vozidiel to znamená prechod na jednu zmenu. Takzvaný kontinuálny model zmennosti (4-zmenný) bol zavedený v roku 2010 s predpokladom trvania jeden až jeden a pol roka. Spoločnosť už ukončila nábor nových pracovníkov, keďže výrobné linky sú v plnom rozsahu zabezpečené.
„Spoločnosť Volkswagen Slovakia bude pri úprave zmenového modelu postupovať s vedomím sociálnej zodpovednosti a napríklad predpokladá nasadenie spolupracovníkov v sesterských závodoch koncernu Volkswagen v okolitých krajinách Európy či plánovaný návrat pracovníkov z Audi Hungaria späť do ich materskej spoločnosti,“ povedal Eric Reuting, člen predstavenstva Volkswagen Slovakia pre personálnu oblasť. Vzhľadom na internú povahu veci bude spoločnosť v informovaní o detailoch v najbližšom období uprednostňovať svojich zamestnancov.

AP02

Kia zruší 27 pracovných miest v motorárni
Spoločnosť Kia Motors Slovakia zruší k 1. februáru 2019 vo výrobe dieselových motorov 27 pracovných pozícií. TASR o tom informoval hovorca spoločnosti Jozef Bačé.
„V uplynulom období zaznamenávame konštantný pokles záujmu o automobily s naftovými motormi. Zmena preferencií zákazníkov sa aktuálne premietla do optimalizácie výrobných liniek v hale na výrobu dieselových motorov. Už v apríli minulého roku sme v nej pristúpili k prechodu z trojzmennej na dvojzmennú prevádzku," uviedol hovorca automobilky.
Doplnil, že v minulom roku vyrobila Kia v závode v Tepličke nad Váhom o 35 percent menej naftových motorov v porovnaní s rokom 2017, pričom dopyt po nich má neustále klesajúcu tendenciu. „Vzniknutá situácia si vyžiadala organizačné zmeny s cieľom optimalizovať počet zamestnancov na linkách, určených pre výrobu dieselových motorov. Spoločnosť pristúpila k tejto situácii s plnou zodpovednosťou a ponúkla zamestnancom odstupné nad rámec Zákonníka práce a kolektívnej zmluvy, ktoré prijala veľká väčšina z oslovených zamestnancov,“ vysvetlil Bačé.
Zvyšných zamestnancov, ktorí dohodu o ukončení pracovného pomeru neakceptovali, spoločnosť podľa neho informovala o voľných pracovných miestach u najväčšieho dodávateľa Hyundai Mobis Slovakia, keďže momentálne vo vlastných výrobných prevádzkach neeviduje žiadne voľné pracovné pozície. „V prípade, že by nevyužili ani možnosť zamestnať sa u dodávateľa, spoločnosť im takisto poskytla informácie nevyhnutné pri registrácii na úradoch práce. S plnou vážnosťou si uvedomujeme vzniknutú situáciu, preto sme pristúpili k tejto zmene v snahe udržania konkurencieschopnosti a dlhodobej zamestnanosti zvyšných viac ako 3800 zamestnancov," dodal hovorca automobilky.

Trnavská automobilka neplánuje prepúšťať
Hoci automobilový priemysel ako celok čelí aktuálne mnohým závažným výzvam, trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia v tomto roku neplánuje znižovanie počtu zamestnancov. Objem výroby v roku 2019, ak sa na trhu nič zásadné neudeje, plánuje vyšší ako v roku 2018.
V súčasnosti vytvára automobilka okolo 4 500 pracovných postov. Vrátane dodávateľov generuje tento výrobca áut na Slovensku takmer 20 000 pracovných postov. „Bez ohľadu na konkrétne vplyvy prijímame také opatrenia, ktoré majú potenciál zachovať našu konkurencieschopnosť aj napriek spomenutým výzvam,“ uviedol pre TASR hovorca závodu Peter Švec. Prioritou pre rok 2019 je podľa jeho vyjadrenia spustenie výroby úplne nového modelu. „Jeho identitu ani obchodnú značku prezrádzať zatiaľ nemôžeme,“ uviedol a dodal, že sa blíži aj okamih, keď v Trnave spustia výrobu elektromobilov. „Termín ešte spresňovať nemôžeme,“ doplnil hovorca.

TEXT Michal Múdrý