evbIba malá časť z najvyšších predstaviteľov automobilového priemyslu vo svete sa obáva, že ziskovosť v tomto odvetví poklesne. A to napriek tomu, že najmä predstavitelia mladšej generácie už nebudú v budúcnosti chcieť vlastniť auto. Medzi značkami je podľa top manažérov v autopriemysle na budúcnosť najlepšie pripravená Toyota. Za ňou nasledujú BMW a Tesla. Ako svoje ďalšie vozidlo by si väčšina spotrebiteľov chcela kúpiť hybrid. Tieto zistenia prinieslo 20-te vydanie celosvetového prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey.


Podľa výsledkov aktuálneho prieskumu sú dvaja z troch (67%) výkonných riaditeľov v automobilovom priemysle presvedčení, že do roku 2030 bude menej ako päť percent celosvetovej výroby automobilov pochádzať zo západnej Európy. To by predstavovalo iba 6,1 milióna vyrobených kusov.
Elektrické vozidlá s batériami (BEV) sú tohtoročným výrobným trendom číslo jeden. Top trhom pre elektromobily bude v budúcnosti Čína. Oslovení manažéri sa zhodli, že práve táto krajina predbehne konkurenciu svojimi batériovými elektrickými vozidlami. Pre spotrebiteľov je najväčšou prekážkou vstupu do elektrického sveta cena. Na druhom a treťom mieste sa umiestnili možnosti nabíjania vozidla a rozsah komunikácií, ktoré sú na tento typ vozidiel pripravené.
Podľa prieskumu KPMG je celkovo najdôležitejšim kritériom pri nákupe nového vozidla ochrana osobných údajov a bezpečnosť. Pre dve tretiny respondentov z krajín V4 sú hlavným kritériom celkové náklady na vlastníctvo / využitie automobilu. Nasleduje bezpečnosť a prvú trojicu uzatvára možnosť jazdiť pohodlne a rýchlo. Najväčší potenciál z funkcií, ktoré si môže zákazník vybrať na požiadanie, majú navigačné systémy, prispôsobiteľnosť tempomatu a zlepšenie výkonu. To sú vlastnosti, za ktoré sú spotrebitelia najviac ochotní priplatiť si v prípade konfigurácie auta na mieru.
Počet maloobchodných predajní s automobilmi sa podľa názoru respondentov aktuálneho prieskumu Global Automotive Executive Survey do roku 2025 zníži alebo zmení o 30 – 50 percent. Respondenti v krajinách V4 sa vyjadrili v súlade s týmto názorom. V porovnaní s výsledkami z minulého roka je však zrejmé, že zmena sa neuskutoční tak rýchlo, ako sa očakávalo.
„ Hlavnou otázkou nie je zníženie počtu maloobchodných predajní, ale skôr ako a kde nájsť nový zdroj príjmov pre maloobchodníkov. Jednou z možností je sústrediť sa na opravu vozidiel, pričom tieto servisné centrá nemusia byť priamo v mestách. Ich pridanou hodnotou by bol najmä dôraz na zákaznícku skúsenosť, ako aj zber cenných dát o zákazníkoch pre výrobcov áut,“ hovorí Peter Nemečkay, líder pre sektor automobilového priemyslu, KPMG na Slovensku.
Výsledky spomínaného prieskumu tiež ukázali, že v súčasnosti sú zástupcovia automobiliek pesimistickejší v súvislosti s budúcnosťou maloobchodu ako samotní predajcovia. Zákazníci dnes totiž stále počítajú s tým, že svoje ďalšie auto si kúpia v predajni autorizovaného predajcu. Vyjadrila sa tak viac ako polovica respondentov z krajín V4.
Štvrtina spotrebiteľov v našom regióne by však svoj nákup radšej uskutočnili na nezávislej online platforme. Príkladom je Free2Move, na ktorej môžu zákazníci pristupovať k ponukám rôznych poskytovateľov zdieľaných vozidiel vo viac ako 17 mestách v Európe a USA. Viac ako polovica (53 %) respondentov z regiónu V4 si vie v budúcnosti predstaviť, že takúto službu využijú a pätina by ju rada využila ihneď, ako bude dostupná v ich domovskej krajine.

O štúdii
Global Automotive Executive Survey 2019 je 20-tym vydaním každoročného prieskumu spoločnosti KPMG International. Prieskum sa uskutočnil online formou v mesiacoch október – november 2018. Svoje postrehy poskytlo viac ako 1 000 manažérov pôsobiacich v automobilovom priemysle a viac ako 2 000 zákazníkov. Respondenti z radov top manažérov zastupujú všetky zložky automobilového priemyslu vrátane výrobcov vozidiel, dodávateľov kategórie Tier 1, 2 a 3, predajcov, poskytovateľov finančných služieb, zástupcov vládnych organizácií a IT firiem.

TEXT Beata Dubeňová FOTO archív redakcie