pesAlternatívne palivá sú priestor, v ktorom by Slovensko chcelo pokročiť. Uviedol to po rokovaní vlády minister hospodárstva SR Peter Žiga v súvislosti s materiálmi týkajúcimi sa alternatívnych palív, ktoré odobril vládny kabinet. Napríklad, počet nabíjacích staníc v SR by sa mal podľa neho zvýšiť na 750 z dnešného počtu 100.


"Zatiaľ tento sektor máme trochu v plienkach. Aj výskyt elektrických automobilov - tzv. plug-inov je veľmi nízky, takže sa snažíme vytvoriť platformu na to, aby sme zvýšili početnosť takejto alternatívnej dopravy. Predstavil som dnes národnú stratégiu, aj koncepciu, aby sme dosiahli ciele, ktoré sme si stanovili," spresnil. Predstavuje to podľa Žigu 10 základných opatrení, ktoré by sa mali sledovať, sú to však úlohy nielen pre rezort hospodárstva.
Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v návrhu Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorý prerokovala vláda uviedlo, že alternatívne palivá slúžia ako čiastočná náhrada za najviac používané palivá pre dopravu, a to za benzín a naftu.
"Cieľom ich postupného zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon (alternácia k palivám z ropy), eliminácii emisií skleníkových plynov a vylepšiť environmentálne dosahy tohto odvetvia," zdôvodnil rezort hospodárstva.
Chýbajúci harmonizovaný rozvoj podpory dopravných prostriedkov (vozidlá, lode a podobne) a infraštruktúry pre alternatívne palivá bráni podľa MH SR rozvoju úspor z rozsahu na strane ponuky a mobilite na strane dopytu. "Je potrebné vybudovať nové siete infraštruktúry, napríklad pre elektrickú energiu, skvapalnený zemný plyn (LNG), stlačený zemný plyn (CNG), dobudovať siete pre skvapalnený ropný plyn (LPG) a v prípade potreby pre vodík," podčiarklo slovenské ministerstvo hospodárstva.
Podľa materiálu MH SR by sa mala zaručiť technologická neutralita a zohľadniť treba náležite aj požiadavku podpory komerčného rozvoja alternatívnych palív. Budovanie infraštruktúry však nesmie byť samoúčelné a je potrebné zosúladiť ho s rozvojom trhu s vozidlami s nízkymi emisiami. Pri príprave podporných opatrení na rozvoj využívania alternatívnych palív je potrebné brať rozvoj infraštruktúry a trhu s vozidlami ako jeden integrálny celok, nakoľko ani jeden z týchto aspektov nie je schopný úspešne fungovať samostatne.

Zdroj: TASR