2. shutterstock 336420485Ak si kupujeme pneumatiky, väčšinou začneme pri známych výrobcoch. Samozrejme dôležitú úlohu zohráva cena, ale tak ako pri každom výrobku platí, že kvalitné pneumatiky nám zaistia väčšiu bezpečnosť - lepšiu manipuláciu pri riadení a lepšie brzdenie. A taktiež si musíme správne vybrať – zimné pneumatiky do zimných podmienok a celoročné do miernejšej zimy a oblasti.

Prečo by sme mali meniť pozície pneumatík na aute?
Je jedno či máte drahé pneumatiky alebo lacné pneumatiky. Všetky vyžadujú kontrolu a údržbu. Nie je pravda, že o pneumatiky sa netreba starať a stačí ich len vymeniť keď už sú z nich len „sliky“. Kontrolujeme olej, chladiacu zmes, kvapalinu v ostrekovači, ale pneumatikám nevenujeme takú pozornosť, hoci práve tie zabezpečujú jediný kontakt auta s vozovkou. Predné brzdy na aute sú zvyčajne väčšie ako zadné, preto aj predné pneumatiky dostávajú pri brzdení „zabrať“ najviac. Ak ich nebudeme meniť, nie len , že budú skôr opotrebované, ale zvyšuje sa aj riziko šmyku, keďže zjazdený dezén pneumatiky nebude odvádzať dostatočné množstvo vody pri brzdení.
Väčšie opotrebovanie nie je spôsobené len samotným brzdením. Predné pneumatiky sú zaťažené oveľa viac ako zadné (vpredu máme motor, akumulátor atď.).
Môže to byť prekvapivé, ale opotrebenie pneumatík ovplyvňuje aj oblasť používania. Napríklad v krajinách kde sa jazdí po pravej strane cesty a je tam viac pravých zákrut ( jednosmerné ulice – napr. USA) , je väčšie opotrebenie ľavej pneumatiky.
Ak je rozloženie cesty rovnomerné, aj opotrebenie pneumatík je oveľa lepšie. Všetky pneumatiky reagujú rovnako, auto je ovládateľné a zvyšuje sa trakcia v zákrutách. Ak sa na aute prezujú naraz štyri pneumatiky a sú opotrebované rovnomerne, nie je potrebné zamieňať páry. Súčasná výmena štyroch pneumatík umožňuje zachovať pôvodnú rovnováhu vo využívaní pneumatík. Toto pravidlo platí pre všetky typy pneumatík – letné pneumatiky, zimné pneumatiky alebo celoročné pneumatiky.
Vedenie vozidla, umiestnenie motora vo vozidle a stav vozovky sú faktory, ktoré ovplyvňujú opotrebovanie pneumatík. Tieto faktory tiež určujú, ktorý vzor rotácie pneumatík by sa mal zvoliť, a zmena pozície pneumatík by sa mala zaznamenávať pri prezúvaní.

1. shutterstock 1356265577

Ako často by sa mali pneumatiky meniť?
Frekvencia a schéma výmeny by mala byť uvedená v príručke k automobilu. Veľa vodičov mení pozíciu pneumatík po prejdení 6 000 až 8 000 km, ale ak máme odporúčanie výrobcu, je lepšie ak sa ho držíme.

Najčastejšie schémy pri zámene pozície pneumatík
Najprv si musíme nastaviť termíny zámeny pneumatík. Zámena pneumatiky na pozíciách zabezpečuje rovnomerné opotrebenie. Združenie pre pneumatiky ( na vozidlá ) a plášte pre bicykle určilo tri hlavné schémy, ktoré sú vhodné pre väčšinu motoristov.
Prvou schémou bola zámena podľa písmena „X“. Teda prehodenie predných pneumatík do zadných pozícii – do kríža. Tento vzor je vhodný aj pre automobily s pohonom všetkých kolies.
Výkon moderných pneumatík a kolies sa však zmenil a známe sú ďalšie dve schémy otáčania pneumatík.

1. „Spredu dozadu“. Tento vzor je vhodný pri kolesách rovnakej veľkosti,
2. „Z boku na bok“ . Tento vzor je možné použiť na nesmerové pneumatiky a kolesá rôznych veľkostí na prvej náprave.

Je možné, že ani jedna schéma nepomôže napraviť nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. V takomto prípade je nutné všetky kolesá opäť demontovať a vyvážiť.
Niektorí mechanici tvrdia, že existuje päť vzorov rotácie pneumatík. Je lepšie dodržiavať odporúčania výrobcu týkajúce sa otáčania pneumatík.

Odborná pomoc
Pri zámene pozície pneumatík je najlepšie, ak sa budete riadiť pokynmi odborníkov v pneuservise. Poradia vám, ktorá schéma bude pre vás najvhodnejšia podľa typu vášho typu auta, kolies, pneumatík, miery opotrebovania.