AB1Presne mesiac po skončení autosalóna vo švajčiarskej Ženeve sa otvorili brány autosalóna v Bratislave. Kto čakal množstvo horúcich noviniek, musel odchádzať sklamaný.

 

 

V poradí 21. ročník bratislavského autosalóna poznačila slabá úroda nielen vystavovaných aktuálnych noviniek, ale aj vystavovaných automobilových značiek. Na autosalóne sa neobjavili také, na Slovensku zvučné mená, ako najpredávanejšia automobilka na našom trhu Škoda, talianske stálice Fiat a Alfa Romeo, japonská Toyota a Nissan, alebo BMW s Mini. Napriek tomu automobilová šou priniesla aj zopár noviniek zo Švajčiarska, ktoré si nenechal ujsť žiadny automobilový nadšenec. Počet slovenských výstavných premiér dosiahol 69, takéto vysoké číslo však spôsobilo zrušenie vlaňajšieho jesenného autosalóna v Nitre. Medzera medzi autosalónmi na Slovensku tak dosiahla celý jeden rok.

 

AB3Nechýbali ani exkluzívne značky

Azda najväčšou čerešničkou autosalóna sa stali dva modely značky Rolls-Royce. Automobilka si vybrala bratislavský autosalón ako jedinú výstavu v regióne strednej a východnej Európy okrem Moskvy, kde ukázala verejnosti svoje luxusné výrobky. Konkrétne priniesla modely Ghost a Phantom Coupé. Exkluzívne automobilové značky zastupovalo aj Ferrari, Lamborghini alebo prvé sériové štvordverové Porsche Panamera. Dostupnejšie automobilky však na rozdiel od tých exkluzívnych priniesli aj aktuálne novinky zo svojich ponukových katalógov.

Nové modely pre strednú triedu

Za najčerstvejšie novinky na automobilom trhu môžeme považovať predstavený Ford Focus novej generácie, ktorý na rovnakej platforme dopĺňa model C-MAX a Grand C-MAX. Ford Focus prináša do nižšej strednej triedy systém automatického brzdenia, radarový tempomat, čítačku značiek či aktívny parkovací asistent známy z vyšších tried automobilov. Kvôli jeho vyššej cene sa vo výrobe ponecháva aj predposledná generácia pod označením Ford Focus Classic.

AB4Hyundai priniesol absolútnu novinku v strednej triede, model i40, ktorý postupne nahradí model Sonata. Rovnako ako v Ženeve, aj u nás sa predstavila ako prvá a zatiaľ jediná verzia kombi. Týmto autom by už automobilka chcela konečne preraziť aj v segmente triedy D, kde sa jej to na rozdiel od nižších segmentov doteraz nepodarilo. O zákazníkov z tejto triedy automobilov sa pobije aj nový model z Francúzska Peugeot 508. „Päťstoosmička“ nahrádza hneď dva modely súčasne. Peugeot 407 i 607. Oproti 407-čke narástol do dĺžky o 10 centimetrov. Aj takýmto nezvyčajným spôsobom chce francúzska automobilka ohroziť dominantné postavenie Volkswagenu Passat v strednej triede.

Na Slovensku by sa mohla stať bestsellerom aj novinka spoločnosti Kia – mestské auto Kia Picanto. Okrem päťdverovej verzie bude prvýkrát v ponuke aj trojdverová verzia. Väčší model juhokórejskej automobilky, Kiu Rio, však automobilka zo Ženevy nepriniesla.

AB7Renault predstavil nástupcu neúspešného modelu Vel Satis s názvom Latitude. Mal by sa stať novou vlajkovou loďou automobilky, čomu nasvedčuje aj pomerne konzervatívny vzhľad vozidla. Latitude poskytuje cestujúcim na zadných sedadlách najväčší priestor na kolená v triede (251 mm). Automobilka Chevrolet predstavila hneď dve slovenské výstavné premiéry. Novú generáciu modelu Aveo a úplne nové sedemmiestne MPV v ponuke Orlando.

Veľkej pozornosti sa už tradične tešili vozidlá ingolstadtskej automobilky Audi. Tá na autosalón priniesla siedmu generáciu limuzíny A6, ale aj nový malý model A1. Hliníkové komponenty tvoria v „šestkovej audine“ až pätinu karosérie. Vďaka kombinovanej konštrukcii z ocele a hliníka má karoséria o 15 percent nižšiu hmotnosť ako konvenčná oceľová konštrukcia. Najmenšie Audi – A1 prichádza do segmentu malých automobilov ako „prémiový kompakt“. Zákazníci si môžu A1 prispôsobiť úplne podľa svojich predstáv prostredníctvom širokého zoznamu voliteľných položiek výbavy.

„Domáce“ novinky

Výrobcov zo stredoeurópskeho regiónu reprezentovali najmä faceliftovaná verzia pro cee´d-u zo žilinskej Kie, ktorá tak doplnila už inovované modely rodiny áut cee´d, a maďarský Ostrihom Suzuki Swift, ktorý sa síce pýšil titulom výstavná premiéra, vo výrobe je však už skoro celý rok. Jeho generačnú výmenu mnohí pravdepodobne ani vôbec nepostrehli, pretože, hoci ide o úplne nový model, úspešný vonkajší dizajn zaznamenal len minimálne zmeny. Bratislavský výrobný závod Volkswagenu mal na autosalóne zastúpenie v podobe druhej generácie modelu Porsche Cayenne, ktorý má rovnaký základ ako príbuzné SUV-čka VW Touareg a Audi Q7. Na rozdiel od VW a Audi, Cayenne má z Devínskej Novej Vsi len karosériu.

AB8Nastupujú hybridy

Vozidlá na alternatívne pohony sa už pomaly udomácňujú aj v našich končinách. Zatiaľ sú to však predovšetkým vozidlá na hybridnékombinované pohony. Príčinou je, okrem značne vyššej ceny takýchto automobilov, aj nedostatočne vybudovaná infraštruktúra, napr. elektrických rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily, ktorá výrazne zaostáva za súčasnými možnosťami automobiliek.

Facelift modelu Jazz predstavila automobilka Honda. Do kolekcie tohto modelu sa pridala aj hybridná verzia. Honda Jazz Hybrid obdržala motor 1.3 i-VTEC + IMA, ktorý zaručuje kombinovanú spotrebu 4,5 litra. Jeho úspora sa prejaví iba pri mestskej premávke, mimo mesto je efekt hybridného pohonu prakticky nulový. Prvým full-hybridom spaľujúcim naftu sa stal model Peugeot 3008 HYbrid4. Crossover s pohonom 4 x 4 a s výkonom 200 k spotrebuje len 3,8 l/100 km pri emisiách 99 g CO2/km. Model sa podľa posledných informácií síce začne na Slovensku predávať až začiatkom budúceho roka, v západnej Európe je však v predaji už v týchto dňoch. Elektrické automobily mali zastúpenie v už tradičnom Peugeote iOn a jeho sesterskom Citroëne C-Zero. Tieto malé elektromobily sú na našom trhu prakticky nepredajné, pretože ich základná cena sa začína na sume 35 460 €.

 

TEXT: Michal Múdrý FOTO: Ján Minár