Soňa Roventa Hakszer zmensenaNové podmienky v podnikaní priniesla koronakríza. Firmy museli sa prispôsobit situácii na trhu. Hľadali nové zpôosoby komunikace s partnermi. Na danú tému prinášame rozhovor s country managera pre Slovensko.spoločnosti 3M Soňou Roventa-Hakszer,


Aké boli vaše podnikateľské plány pre tento rok?
Samozrejme, asi ako väčšina podnikov a firiem sme aj my mali na začiatku tohto roka odlišné plány a predstavy. Našťastie sme sa veľmi rýchlo dokázali adaptovať a snažíme sa našim zákazníkom aj naďalej dodávať také služby, na aké boli u nás zvyknutí. Rovnako pristupujeme aj k našim dodávateľom.

Dotkla sa vás prvá etapa koronakrízy?
V niektorých segmentoch nám dopyt po produktoch vzrástol, iné zostali stabilné a naopak ďalšie zažili v druhom štvrťroku prepad. V septembri a októbri sme ale videli, že sa trend mení k lepšiemu. Tretí štvrťrok bol pre nás dokonca pozitívny. Očakávame, že druhá vlna pandémie nám spôsobí v posledných troch mesiacoch 2020 menšie problémy, ale celkovo by druhá polovica roku mala byť tiež dobrá. Očakávame, že budeme aj naďalej schopní pracovať podľa plánu.

Dokázali ste sa vyrovnať s novou situáciou v obchodno-dodávateľských vzťahoch?
Veľmi rýchlo sme sa prispôsobili novej situácii. Ešte intenzívnejšie využívame digitálne technológie a webináre, aby sme zostali v kontakte nielen s našimi dodávateľmi, ale predovšetkým mohli našim zákazníkom poskytovať také služby a servis, na aké boli zvyknutí predtým. Napriek pandemickej situácii, ktorá zasiahla rôzne trhy, vrátane toho automobilového, ktorý patrí pre 3M na Slovensku ku kľúčovým odvetviam spolupráce, sme aj naďalej prevádzkovali naše továrne, aby sme uspokojili požiadavky našich zákazníkov. Samozrejme sme prijali rozsiahly rad prísnych opatrení na ochranu našich zamestnancov. Tieto opatrenia zahŕňajú sprísnenie hygieny, lekárske vyšetrenia a dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti.

Aké opatrenia ste prijali k stabilizácii firemných procesov?
Ako sme už spomenuli, intenzívnejšie využívame všetky dostupné digitálne technológie, aby sme aj v tejto situácii dokázali napredovať a pomáhať našim zákazníkom. Prísne hygienické opatrenia, nosenie rúšok a 2 metrové odstupy medzi pracovníkmi sa stali bežnou súčasťou nášho pracovného života.

Aké hospodárske výsledky očakávate v tomto roku?
Nemôžeme zverejniť presné čísla za jednotlivé trhy. Ale ak by sme sa rozprávali celosvetovo napríklad o výrobe ochranných pomôcok, ktorých bol akútny nedostatok na globálnom trhu, tak našou prioritou bolo aj stále je zvyšovanie výrobných kapacít, aby boli ochranné pomôcky dostupné pre každého, kto ich potrebuje. Aktuálne sme na dobrej ceste zdvojnásobiť výrobu respirátorov FFP2 a FFP3. Celkovo teraz vyrábame 1,4 miliardy kusov za rok. Do konca 2020 budeme schopní vyrobiť až dve miliardy.

Vďaka novým bezpečnostným reguláciám výrazne stúpol v roku 2020 dopyt po produktoch osobnej ochrany aj v Japonsku a výrobná kapacita 3M v Ázii ho nestíhala pokryť. Preto sa obrátili na banskobystrickú Capital Safety Group , ktorá je súčasťou 3M divízie osobnej ochrany na Slovensku, so špeciálnou objednávkou určenou práve pre japonský trh. V B. Bystrici vyvinuli a vyrobili viac ako 30 tisíc postrojov a lán a prispeli tak významným spôsobom k veľkému úspechu 3M postrojov v Japonsku.

Aké poučenie vám dal tento rok?
Našou tohtoročnou prioritou bol a stále je boj proti pandémii zo všetkých strán, či už sa jedná o ochranu zdravotníkov, verejnosti a samozrejme našich zamestnancov. Odhliadnuc od pandémie si uvedomujeme, že kľúčovým trendom dnešnej doby sú inovácie pre udržateľnú budúcnosť. Naším cieľom je preto aplikovať vedu tak, aby sme zlepšili každodenný život, v biznise aj v osobnej sfére. V spoločnosti 3M disponujeme odbornými znalosťami a veríme, že môžeme pomôcť našim zákazníkom a spotrebiteľom vybudovať lepšiu budúcnosť.

Pocítili ste podporu štátu?
Na Slovensku máme procesy nastavené takým spôsobom, že väčšina našich pracovníkov vedela svoje úlohy vykonávať aj z domu a ostatným sme poskytli také podmienky, aby mohli svoju prácu vykonávať bezpečne a v súlade so všetkými opatreniami aj zo svojho bežného pracoviska. Tým pádom sme zatiaľ podporu od štátu nepotrebovali.

Uviedli ste na trh novinky, inovácie?
V budúcom roku plánujeme na slovenský trh priniesť našu novinku Scotch Flex & Seal Shipping Roll . Ide o obalový materiál Scotch Flex & Seal Shipping Roll ponúka nezanedbateľnú inováciu v tom, že sa skladá z troch vrstiev. Vonkajšiu tvorí papier odolný voči vode a roztrhnutiu, uprostred sa nachádza výplň podobná bublinkovej fólii a tá tretia predstavuje patentovaný systém prilepenia. Táto kombinácia troch ochranných prvkov v jednom materiáli šetrí nielen čas balenia, ale aj množstvo spotrebovaného materiálu až o polovicu. Zároveň zaručí bezpečnú a udržateľnejšiu prepravu produktov do 1,3 kg.

Aké máte očakávania pre rok 2021 vo vlastnom podnikaní?
Rovnako ako tento rok, tak aj v 2021 bude našou kľúčovou prioritou boj proti pandémii. Naďalej chceme budovať povedomie o 3M ako o spoločnosti, ktorá aplikuje inovácie tak, aby zlepšila každodenný život ľudí a zabezpečila udržateľnú budúcnosť pre planétu. Popritom by sme chceli, v súlade s našou filozofiou, viac pracovať s miestnou komunitou.

Text: Tibor Šuľa