elektromobilita nabijanieSlovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) očakáva, že do roku 2030 bude na slovenských cestách jazdiť 140 000 elektromobilov. Tie sa zároveň stanú významným podporným prvkom pre bezpečnosť a stabilitu našich elektrických distribučných sietí. Slovensko však musí začať s implementáciou už platnej európskej legislatívy a napríklad umožniť aj nové dynamické cenové tarify pre nabíjanie elektromobilov.


Podľa odhadu SEVA pribudne pri konzervatívnom scenári do roku 2025 na slovenských cestách celkovo 36 000 elektrických vozidiel a toto číslo narastie do roku 2030 na celkom 141 000. „Prevádzka elektromobilu je dnes výrazne lacnejšia ako auta s klasickým spaľovacím motorom a v závislosti od spôsobu nabíjania sa pohybuje na 20 – 40% nákladov tradičných vozidiel. O ekologickom aspekte netreba ani hovoriť,“ dodáva Patrik Križanský, prezident SEVA.
Odhad SEVA vychádza z aktuálnych trendov na automobilovom trhu a z pohľadu na aktuálne technologické zameranie výrobcov automobilov. Významnú úlohu budú hrať aj prísne environmentálne limity na emisie z automobilov a s tým hroziace pokuty za ich prekročenie. „Dôležitým aspektom je tiež dorovnávanie obstarávacej ceny medzi automobilmi s elektrickým a spaľovacím motorom, ktoré sa očakáva okolo roku 2025. K postupnému znižovaniu cien elektromobilov resp. k zvyšovaniu úrovne ich výbavy dochádza najmä vďaka neustálemu poklesu cien batérií,“ vysvetľuje P. Križanský
Nejde pritom iba o trend na Slovensku. Najnovšia prognóza Bloomberg New Energy Finance 2020 očakáva, že v roku 2025 bude celosvetovo zo všetkých novoregistrovaných automobilov približne 10 % elektromobilov a tento podiel narastie v roku 2030 na 28 %.
V scenári plnej elektrifikácie cestnej dopravy bude kumulovaná kapacita batérií v automobiloch a autobusoch na úrovni 100 GWh, čo napríklad predstavuje približne 28-násobok kapacity úschovy najväčšej prečerpávacej vodnej elektrárne Čierny Váh. Pre ilustráciu, práve táto vodná elektráreň je pre našu sústavu kľúčovou v prípade prebytkov elektriny, ktoré môžu ohrozovať jej stabilitu a teda aj bezpečnosť dodávky domácnostiam a firmám.
Takáto významná záložná kapacita v batériách elektromobilov bude predstavovať najvýznamnejší zdroj flexibility pre energetický systém Slovenskej republiky. Okrem iného umožní využívanie významne vyššieho podielu výroby elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov.

obrazok rozdiel odberova krivka

Dynamická cena elektriny
Do konca roku 2020 je Slovenská republika povinná transponovať aj Smernicu EU o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou, ktorá bola prijatá v rámci nového rozsiahleho energetického balíčka Clean Energy for all Europeans. „Táto legislatíva zavádza množstvo revolučných zmien a jednou z nich je aj povinné umožnenie zmlúv s dynamickou cenou elektriny.“, vyjadril sa Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
V súvislosti s touto legislatívou a príležitosťou využiť nastupujúcu elektrifikáciu v doprave pre potreby stability energetickej sústavy navrhuje SEVA zavedenie dvoch nových e-taríf pre nízkonapätové (NN) a vysokonapäťové (VN) siete. Prvú, NN e-tarifu, by mohli využívať výhradne domácnosti a firmy, ktoré nabíjajú elektrický automobil. Druhá, VN e-tarifa, by bola využívaná pre pripojenie nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích bodov.
„Novou NN e-tarifou chceme umožniť, aby zákazníci mohli zapojiť svoj elektromobil do tzv. inteligentného nabíjania a pomocou rôznych úrovní ceny podľa toho, či je špička alebo je elektriny naopak prebytok, dokázali šetriť. Nepriamo však takto môžu aj výrazne napomôcť k stabilite energetickej sústavy, keďže sa tak dá dynamicky ovplyvňovať dopyt po elektrine.“, objasňuje Križanský. Dnes však vzhľadom na konzervatívne nastavenie pravidiel v slovenskej energetike takéto inovácie nie sú vôbec možné. „Pevne verím, že s novým vedením Úradu pre reguláciu sieťových odvetví prídu aj takéto inovácie, ktoré sú už bežné vo viacerých členských krajinách EÚ a vyžaduje ich aj európska legislatíva.“, dodáva Križanský.
VN e-tarifu navrhuje SEVA zaviesť po vzore z Českej republiky ako jednozložkovú tarifu pre pripojenie na VN strane v prípade, keď je prípojné miesto využívané aj na účely nabíjania elektromobilov. Takáto tarifa by zreálnila nákladovosť pre pripájanie a prevádzku nových nabíjacích staníc najmä s vyšším výkonom resp. počtom na jednom mieste (tzv. nabíjacie huby).

V letnom vydaní si budete môcť prečítať rozšírenú verziu článku spoločne s prognózou pre elektromobilitu spoločnosti Bloomberg New Energy Finance.

TEXT/GRAF SEVA