Človeka vždy fascinovala predstava umelej bytosti – bytosti, ktorá je vytvorená človekom a ktorá sa dokáže samostatne rozhodovať a vykonávať činnosti na dosiahnutie určeného cieľa. Už v najstarších židovských príbehoch sú zmienky o Golemoch – bytostiach vytváraných mágmi z hliny. Podobné príbehy sa vyskytujú aj v iných kultúrach takmer po celej Zemi. Neskôr v príbehoch mágov nahradili učenci, ktorí sa snažili vytvárať humanoidné – človeku podobné bytosti.
S rozvojom techniky a matematických vied prišla aj možnosť zostrojiť mechanizmy, ktoré by prejavovali určitú inteligenciu. Už v 18. storočí bratislavský rodák W. Kempelen prišiel s myšlienkou zostrojiť šachový automat. V roku 1843 J. M. Petzval ako prvý použil pojem mysliaci stroj, ktorý mal byť založený na matematických základoch. V roku 1947 napísal Alan Turing významnú esej na tému mysliaci stroj a k tomuto obdobiu sa vzťahujú aj začiatky umelej inteligencie ako vednej disciplíny. Umelá inteligencia je teda stará len čosi vyše pol storočia. Svoje základy však postavila na matematickej logike, ktorou sa zaoberal napríklad už Aristoteles.
Cieľ: Inteligentný agent
Cieľom umelej inteligencie je zostrojiť inteligentné objekty a porozumieť im. Pre tieto objekty sa zvykne používať pojem agent. Inteligentný agent dokáže uvažovať alebo správať sa rozumne. Dá sa tiež povedať, že inteligentný agent dokáže uvažovať, alebo správať sa ako človek. V tomto prípade možno na posúdenie dosiahnutej inteligencie použiť Turingov test: Skúšajúca osoba komunikuje cez vhodné rozhranie (napríklad počítačový terminál) so skúšaným agentom. Ak táto osoba nerozpozná, kedy komunikuje s človekom a kedy s inteligentným agentom, tento agent vyhovel testu.
V umelej inteligencii sa používajú pojmy ako uvažovanie alebo myslenie, nikdy však nepredstavujú taký proces, aký sa odohráva v ľudskej mysli. Človek používa na uvažovanie mozog, kým inteligentné agenty využívajú výpočtové procesy v počítačoch. Súčasné počítače majú stále veľmi obmedzené možnosti v porovnaní s ľudským mozgom, a preto aj prístupy umelej inteligencie sú odlišné a zvyčajne omnoho jednoduchšie ako tie, ktoré sa odohrávajú v ľudskej mysli.
Jednoduché algoritmy dokáže počítač efektívne spracovať, a preto sa mnohé riešenia, vyvinuté v rámci umelej inteligencie, už viac ako desať rokov využívajú v rôznych zariadeniach bežnej spotreby. Automobilové navigačné prístroje napríklad využívajú rôzne varianty Dijkstrovho algoritmu hľadania najkratšej alebo najrýchlejšej cesty. Inteligentné vysávače tiež využívajú algoritmy prehľadávania priestoru a niektoré majú aj jednoduché modely plánovania činnosti. Automatické práčky využívajú takzvanú fuzzy logiku (neostrú logiku) na odhadnutie optimálneho množstva vody pre zvolený prací program a vložené množstvo bielizne. Umelé neurónové siete dokážu rozpoznať a utlmiť nepríjemný šum v mobiloch, ale vedia aj efektívne rozposielať údaje po internetovej sieti.
Náročnejšie prístupy, ako plánovanie činností, strojové učenie sa, strojové vnímanie, spracovanie prirodzenej reči či spracovanie znalostí, sa zatiaľ využívajú len ako počítačové aplikácie alebo pri tvorbe inteligentných robotov. A práve možnosti využitia fyzických alebo virtuálnych robotov podnietili rozšírenie obsahu umelej inteligencie, ktorá sa už nezaoberá len inteligenciou jedinca, ale aj inteligenciou kolektívu. Bol definovaný multiagentový systém, v rámci ktorého sa skúma a navrhuje správanie sa spolupracujúcich či súperiacich agentov.
Poznať správanie v skupine
Poznať správanie sa agentov v skupine je veľmi dôležité pre budúcnosť inteligentnej robotiky. Roboty sa budú pohybovať medzi ľuďmi a budú musieť správne reagovať na všetky vzniknuté situácie. Úplne bežnou situáciou je prechádzanie viacerých agentov cez dvere. Je to príklad súperenia o nejaký zdroj – v tomto prípade o priestor. Treba zabezpečiť nielen to, aby si agenty dali navzájom prednosť, ale aj to, aby si nedávali prednosť donekonečna a aby cez tie dvere vôbec prešli.
Na riešenie tohto typu úloh existujú napríklad vhodné spôsoby komunikácie. Človeku sa však rozhodne nebude chcieť rozprávať o svojich zámeroch zakaždým, keď sa tretne s nejakým robotom. Preto sa vyvíjajú postupy, ako môže inteligentný agent odhadnúť správanie sa iného agenta. Základom týchto postupov je vytvorenie modelu správania sa ostatných agentov. Inteligentný agent pritom uvažuje podobne, ako by uvažoval človek: „Ako by som sa na mieste toho druhého správal ja, keby som mal jeho schopnosti a sledoval jeho ciele?“
Vývoj agentov alebo priamo robotov s takýmto komplexným spôsobom uvažovania je však veľmi náročný a táto náročnosť exponenciálne stúpa so zložitosťou okolitého prostredia. Preto sa dnes problémy riešia hlavne tam, kde je toto prostredie relatívne jednoduché a dobre definované.
RoboCup nie je len hra
Najzaujímavejšie problémy, ktoré rieši aj najviac ľudí, sú definované ako hra. V tomto prípade ako kolektívna hra – napríklad futbal. V roku 1998 vznikla medzinárodná iniciatíva RoboCup, ktorá si dala za cieľ do polovice tohto storočia vytvoriť také humanoidné roboty, ktoré zvíťazia nad aktuálne najlepším ľudským mužstvom. Každý rok usporadúvajú medzinárodný turnaj a existujú aj viaceré regionálne turnaje, kde sa porovnávajú dosiahnuté výsledky. Cieľ RoboCupu je veľmi ambiciózny a je zrejmé, že sa nedá dosiahnuť naraz. Preto boli vytvorené rôzne futbalové ligy, z ktorých každá má vlastné ciele.
Najprv vznikla liga malých robotov – do 15 centimetrov. Tieto roboty majú centrálne spracovanie obrazu a dostávajú opis celej scény. Hlavnou úlohou tejto ligy je vývoj malých senzorov a efektorov. Pre roboty sa vyvíja aj stratégia hry, ale to je len súbežná úloha, aby sa dali hrať turnaje.
Takmer súčasne s ligou malých robotov vznikla aj liga stredných robotov. Jej primárnym cieľom je rozvoj väčších efektorov a individuálne spracovanie obrazu. Ďalšia liga je simulačná, kde sa namiesto fyzických robotov používajú roboty virtuálne – počítačové programy. Prvá verzia tejto ligy, podobná počítačovým hrám, s takmer ideálnymi hráčmi, bola definovaná v dvojrozmernom priestore. Rozdiel oproti počítačovej hre bol práve v tom, že každý hráč videl hru z vlastného pohľadu a musel sa v každom okamihu rozhodovať úplne samostatne. Hlavným cieľom tejto ligy bolo vypracovanie efektívnej stratégie hry, keďže nebolo potrebné trápiť sa so senzormi a efektormi. Podľa hodnotení medzinárodného turnaja z roku 2009 mali títo virtuálni hráči lepšie prepracované stratégie, než väčšina ľudských hráčov.
Neskôr vznikli ligy štvornohých a humanoidných hráčov. Tieto ligy sa už zaoberajú aj vytváraním komplexných pohybov a stabilitou robotov. Zároveň preberajú z ostatných líg to najlepšie, čo sa tam dosiahlo. Humanoidné roboty sú však stále drahé, drahšie než bežný osobný automobil, a preto bola pridaná ďalšia simulačná liga – trojrozmerná. Pracuje sa tam so štandardizovaným modelom robota na virtuálnom ihrisku.
Iniciatíva RoboCup však nezabúda ani na využitie výsledkov dosiahnutých v iných oblastiach. Vznikol RoboCup Rescue – roboty záchranári, ktoré majú tiež viacero líg, zameraných na orientáciu v ruinách, preliezanie prekážok a plánovanie záchranárskych činností. RoboCup@Home sa venuje využitiu robotov v domácnosti, najmä pre ľudí s postihnutím. Nezabúda sa ani na mládež – RoboCup Junior má ligy futbal, tanec a záchranári. Liga tanec je orientovaná hlavne na realizáciu robotov, ktoré si udržia stabilitu aj pri veľmi dynamických pohyboch.
Zapojené sú i slovenské školy
Na Slovensku sa iniciatíve RoboCup venujú najmä študenti stredných škôl a univerzít. Na stredných školách pracujú v kategórii Junior a dosiahli aj niekoľko medzinárodných úspechov. Univerzity sa zapájajú dve. V Centre pre inteligentné technológie Technickej univerzity Košice majú viacero robotov Nao, ktoré patria do štandardizovanej humanoidnej ligy. Na Fakulte informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa už viac ako desať rokov venujú simulačným ligám a každoročne usporadúvajú regionálny turnaj RoboCup. Vytvorili tu aj alternatívne simulačné prostredia pre hokej a futsal. Študenti využívajú získané vedomosti a zručnosti vo viacerých odborných predmetoch a niekoľkí absolventi sa v praxi ďalej venujú vývoju inteligentných systémov.
TEXT/FOTO: Ivan Kapustík