Detroit 3. januára (TASR) - Zákazníci v USA boli na konci vlaňajška pri nákupe áut zdržanliví. Predaj dvoch najväčších amerických výrobcov General Motors (GM) a Ford sa výrazne znížil.

Predaj GM, ktorý je jednotkou na trhu v USA a ktorý zverejňuje čísla o odbyte len kvartálne, vo 4. kvartáli 2018 medziročne klesol o 2,7 %. Predaj Fordu v decembri padol o 8,8 %. Odbyt GM za celý rok 2018 sa znížil o 1,6 % a Fordu o 3,5 %.

Po dlhoročnom boome sa automobilový trh v USA už dlhšie ochladzuje. Dôvodom je nárast úrokových sadzieb a zdraženie benzínu. Analytici neočakávajú v tomto roku žiaden obrat. GM a Ford sa navyše musia vyrovnávať so zvýšením cien materiálov, čo súvisí s colnými spormi USA s Čínou a Európskou úniou (EÚ). Koncern GM už v novembri oznámil, že obmedzí produkciu a že v Severnej Amerike pripravuje rozsiahle prepúšťanie.

Avšak nie pre všetky automobilky bol vývoj odbytu v USA na konci vlaňajška sklamaním. Predaj koncernu Fiat Chrysler vďaka vysokému záujmu o Jeep v decembri vyskočil o 14 % a predaj Nissanu sa zvýšil o 7,6 %.