dvdDo systému duálneho vzdelávania (SDV) sa musí do roku 2020 zapojiť 12.000 žiakov, inak je ohrozená konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky. Uviedli to na tlačovej konferencii predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR a zástupcovia slovenských automobiliek.


Podľa ZAP SR za dva roky fungovania je do systému zapojených 2508 žiakov, 200 zamestnávateľov a 70 škôl. Na svoje budúce povolania sa žiaci pripravujú v 46 študijných odboroch a celkovo majú študenti uzatvorených 1234 učebných zmlúv s budúcimi zamestnávateľmi. Lídrom budovania SDV sú zamestnávatelia v automobilovom, strojárskom a elektrotechnickom priemysle. Podiel týchto sektorov na systéme duálneho vzdelávania je až 75 %.
Aj napriek uvedeným číslam boli podľa ZAP očakávania zavedenia SDV ambicióznejšie. Mnohé aktivity sa v rámci reformy podarilo urobiť. Bol prijatý zákon o odbornom vzdelávaní a príprave (OVP), vytvorila sa Rada zamestnávateľov pre SDV, pod gesciou zamestnávateľov a pripravila projekt duálneho vzdelávania. V prvom rade nefunguje systém propagácie potrebných povolaní ani samotnej reformy, preto nie je do nového systému vzdelávania zapojený očakávaný počet žiakov. Taktiež nie sú vytvorené dostatočné podmienky pre vstup a zotrvanie zamestnávateľov a škôl v SDV.
"Domnievame sa, že ústretovosť v oblasti priemyslu je už relatívne veľká. To možno potvrdiť aj tým, že tam, kde je funkčný a úspešný priemysel, tam je aj veľká väčšina súčasných študentov v rámci duálneho vzdelávania. To je treba však rozšíriť na celú krajinu, do všetkých regiónov. Tam už len tie samotné firmy, tým, že budú 'vysúkavať rukávy', asi toho veľa neurobia. To musí byť symbióza ministertvo-priemysel-a tých, ktorí manažujú jednotlivé školy. Len táto symbióza môže viesť k tomu, aby to malo efekt, povedal prezident ZAP SR Juraj Sinay.
Podľa ZAP je okrem toho potrebné úzko reflektovať na požiadavky a potreby trhu práce. V úzkej súčinnosti s ministerstvami práce a školstva a v súčinnosti s vyššími územnými celkami je nevyhnutné nastaviť počet žiakov stredných odborných škôl a vytvoriť novú sústavu študijných a učebných odborov, ako aj obsahu vzdelávania. "Za veľmi dôležité pre úspešné pokračovanie budovania SDV považujeme vytvorenie ôsmich centier orientácie na povolanie pod gesciou zamestnávateľov," doplnil viceprezident ZAP SR Július Hron.
Okrem toho by sa mali pod gesciou zamestnávateľov vybudovať aj odvetvové nadpodnikové centrá, ktorých cieľom by mala byť predovšetkým podpora malých a stredných podnikateľov v SDV a zabezpečenie kvality odborného vzdelávania a prípravy. Toto všetko by mal "pilotovať" projekt Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity OVP, ktorý už takmer dva roky "prešľapuje" na mieste. Cieľom tohto projektu je zapojiť do roku 2020 do SDV 12.000 žiakov, čo znamená, že každý ďalší rok je potrebné získať viac ako 3000 žiakov. "Pokiaľ sa nám to nepodarí, hrozí, že nevybudujeme novú generáciu zamestnaných a úspešných ľudí," poznamenal Hron.
"Chceme vyzvať vládu, kompetentné ministerstvá, vyššie územné celky, ako aj novú ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby venovali zvýšenú pozornosť potrebám budovania systému duálneho vzdelávania ako zatiaľ jediného systémového prvku reformy školstva," zdôraznil Sinay.
ZAP SR vznikol v roku 1993 ako dobrovoľné združenie právnických osôb (spoločností, podnikov, výrobných družstiev a ďalších právnych subjektov). Je členom európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA. Momentálne zastupuje záujmy 202 právnych subjektov, ktoré pôsobia v oblasti výskumu, vývoja, výroby a predaja automobilov, motocyklov alebo ich súčastí, dovoz motorových vozidiel, projekcia a výroba náradia pre automobilový priemysel a príprava odborníkov v rámci odvetvia automotive.

Zdroj: TASR