vcsKoncom tohto roka plánuje Duslo, a.s., Šaľa spustiť do skúšobnej prevádzky novú výrobňu čpavku. S jej výstavbou začala firma vo februári minulého roka. Historicky najvyššia investícia Dusla i skupiny Agrofert, ktorej je firma členom, predstavuje 310 miliónov eur. Do dnešného dňa investor preinvestoval z tejto sumy 250 miliónov eur. „Je to vysoký stupeň rozostavanosti. V súčasnosti sú postavené všetky technologické aparáty a prístroje, prebieha prepojovanie. V novembri by sme chceli ísť do skúšobnej prevádzky na ostré médiá, v prvom štvrťroku budúceho roka plánujeme skúšobnú prevádzku a prechod na štandardnú výrobu,“ povedal generálny riaditeľ Dusla Petr Bláha.
Čpavok 4 nahradí súčasnú výrobňu Čpavok 3, ktorá je v prevádzke od roku 1973. Nová technológia by mala byť podľa slov riaditeľa najmodernejšou v Európe. Po nábehu sériovej výroby Čpavku 4 bude výrobňa Čpavok 3 odstavená, zamestnanci prejdú do novej prevádzky. Na výstavbu novej výrobne dostala spoločnosť štátnu pomoc. Daňové úľavy vo výške 58 miliónov eur odobrila Európska komisia ako regionálnu pomoc. Firma sa zaviazala, že 10 rokov po spustení novej výrobne neklesne počet zamestnancov Dusla pod 1800 ľudí.
V súčasnosti zamestnáva Duslo na svojich troch pracoviskách v Šali, Bratislave a Strážskom 2098 pracovníkov, z toho v Šali pracuje 1700 zamestnancov. „Aj po spustení novej výrobne zostane počet zamestnancov zhruba rovnaký. Drobné korekcie, samozrejme, budú, či už hore alebo dolu, závisí to od toho, ako budeme úspešní s produkciou našej výroby a najmä s jej distribúciou, ako budeme úspešní v rámci globálneho európskeho trhu,“ povedal Bláha.
Kapacita výroby čpavku sa v novej prevádzke zvýši zo súčasných 1300 ton denne na 1600 ton, čo predstavuje takmer 20-% nárast. „Nová výrobňa zabezpečí firme na minimálne 20 nasledujúcich rokov konkurencieschopnosť na trhu, a tým aj zamestnanosť vo fabrike,“ skonštatoval riaditeľ. Podľa jeho slov Duslo vyvíja aj nové typy hnojív, ktoré budú šetrnejšie k životnému prostrediu, ich základom však vždy bude čpavok.

Zdroj: TASR