cksUž v krátkom čase jedna z najvplyvnejších českých firiem zmení majiteľa. Predaj Škody Transportation do rúk čínskej spoločnosti CRRC sa síce niekoľkokrát zasekol či spomalil, teraz ale už smeruje k úspešnému koncu. Podpisovať by sa mohlo už na budúci mesiac.
Ako uviedol server Lidovky.cz, najväčší český výrobca vlakov, električiek či trolejbusov patrí v súčasnosti cyperskej spoločnosti Ceil, za ktorou stojí niekoľko českých vlastníkov. Cena, ktorú za Škodu Transportation môžu dostať, sa podľa zákulisných odhadov pohybuje okolo 30 miliárd Kč (1,13 miliardy eur). Pôvodné špekulácie hovoriace takmer o dvojnásobnej čiastke sa tak ukazujú ako nesprávne.
Kupujúcim je svetová jednotka vo výrobe koľajovej techniky China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). Pre koncern, ktorý zamestnáva približne 187.000 ľudí, je plzenská spoločnosť vstupenkou na európsky trh, kde Číňania zatiaľ len zbierajú skúsenosti. Intenzívne rozhovory vedú zástupcovia obidvoch strán od minuloročnej jesene. Teraz sa zdá, že tento mimoriadny obchod je naozaj na spadnutie.
"Rokovania finišujú. Vyzerá to tak, že k podpisu by mohlo dôjsť do dvoch mesiacov, možno už v júni," povedal pre Lidovky.cz zdroj dobre oboznámený s dianím vo firme. Zástupcovia Škody Transportation nereagovali, už skôr ale oznámili, že sa k mediálnym špekuláciám nebudú vyjadrovať. Skupina pozostáva zo 14 firiem, dodáva napríklad do Bratislavy, Helsínk, Prahy či Sofie a zamestnáva viac než 5000 ľudí.
Že v prípade jej predaja nejde o dohady, dokazuje aj skutočnosť, že Pražský hrad, ktorý čínske investície v Česku výrazne podporuje, 23. mája na svojich webových stránkach zverejnil zoznam "pripravovaných projektov ekonomickej a obchodnej spolupráce v rámci iniciatívy One Belt, One Road (novej Hodvábnej cesty)". Medzi 16 obchodmi figuruje aj akvizícia Škody Transportation.
Obchod dáva zmysel. Škoda Transportation je síce z pohľadu CRRC malá firma, ponúka však cenné technologické know-how aj potrebné povolenia pre európsky trh. Tie CRRC nemá. Česi môžu zasa získať podporu silného kapitálu, vďaka čomu by mohli posilniť výskum alebo rozšíriť výrobné kapacity.

Zdroj: TASR