obr1Automobilový priemysel prechádza prelomovým obdobím. Je rozhodujúcim v Slovenskej republike s podielom na tvorbe HDP vyšším ako 12 %. V najbližších dvoch rokoch by tento podiel mal stúpať vzhľadom na očakávaný efekt rozbehu automobilky Jaguar Land Rover. Zdôraznili to účastníci III. ročníka dvojdňovej medzinárodnej konferencie Newmatec 2017, ktorá sa pod patronátom a organizáciou Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR konala na Táľoch.

Zúčastnilo sa na nej okolo 250 predstaviteľov automobilového priemyslu v zastúpení najvyšších manažérov Volkswagen Slovakia, PSA Group, KIA Motors Slovakia, rozhodujúcich subdodávateľov a predstaviteľov ZAP SR.
Ako ďalej konštatovali a sformulovali aj do memoranda, do fungovania automobilového priemyslu vstupujú významné technologické faktory vo výbave vozidiel, akými sú autonómne riadené automobily a prepojené automobily, prechod z pohonov postavených na spaľovacích motoroch na alternatívne pohony. Prejaví sa to v zmene vyrábaného sortimentu, rozsahu výroby či technologickej výbavy.
"Digitalizácia priemyslu, ako súčasť procesov zahrnutých v rámci Stratégie Priemysel 4.0, prináša rozsiahle zmeny v infraštruktúre a riadení podnikov, zvýšené požiadavky na investície a presun pracovných postov z nižšie kvalifikovaných na intelektuálne náročnejšie pozície. Priemysel 4.0 prinesie zmenené požiadavky na obsah a kvalitu vzdelávania a zároveň potrebu zvýšeného objemu rekvalifikácií. Požiadavka na kvalifikovanú pracovnú silu bude neustále narastať, keďže v priemysle vzniknú celkom nové profesie s požiadavkami, ktoré sa ešte len budú formulovať," uviedli účastníci konferencie Newmatec 2017.
Podľa nich nesmierne vplyvným faktorom je zmena správania sa spotrebiteľov. Prudký nástup zdieľanej ekonomiky bude mať dosah na vyrábané objemy a vybavenosť automobilov.
"Výskum a vývoj v automobilovom priemysle dosahuje v súčasnosti len zhruba 10-percentnú úroveň v porovnaní s rozvinutými západoeurópskymi krajinami a je výrazne nižší než v okolitých krajinách. Aktivity výskumu a vývoja sú pritom považované za významný faktor stability tohto priemyslu a tlak na inovácie tak produktov, ako aj procesov, ich význam neustále zvyšuje," pripomenuli odborníci.
Ako zhrnul prezident ZAP SR Juraj Sinay, na ďalší vývoj jednej z rozhodujúcich častí slovenskej ekonomiky, ako aj na udržanie konkurencieschopnosti automobilového priemyslu u nás bude mať rozhodujúci vplyv nastavenie prostredia a podmienky podporujúce rozvoj aplikovaného výskumu, vývoja, inovácií a uplatnenie efektívnych nástrojov pre motiváciu a rozvoj priemyselného sektora. Rovnako je dôležité vytvoriť pružný trh práce, umožňujúci pohotovo reagovať na zmeny požiadaviek, na počet a kvalifikáciu disponibilných pracovných síl. K tomu by mal prispieť nový vzdelávací systém so zvýšeným počtom absolventov technických univerzít.
"Bude nevyhnutné stabilizovať ekonomické a podnikateľské prostredie SR zmysluplne riadeným rastom miezd, znižovaním cien energií, znižovaním administratívnej záťaže a vytváraním podmienok pre rast a rozvoj našej ekonomiky, rovnomerne s vhodným využitím priemyselných tradícií a potenciálu regiónov," dodal Sinay.

Autorskú reportáž z podujatia pre vás pripravujeme do májového vydania časopisu Strojárstvo/Strojírenství.

TEXT TASR FOTO Michal Múdrý