obr5V dňoch 24. až 29. apríla 2018 sa konal na výstavisku INCHEBA EXPO v Bratislave 28. ročník Autosalónu. Počas piatich dní prezentovali na celkovej výstavnej ploche 40.000 m2 vystavovatelia päťdesiatich automobilových značiek viac ako 8o premiér. Po vzore autosalónov v zahraničí sa na tohtoročnom Autosalóne v Bratislave prezentovali aj tri koncepty automobilov, a to: MERCEDES AMG Project One a od značky Škoda koncepty VISION E a VISION X.


Veľkou výhodou bratislavského Autosalónu je, že sa koná vždy po autosalóne v Ženeve a domácim manažérom sa podarí získať niektoré najnovšie modely zo Švajčiarska.
Na tohtoročnom autosalóne sa zúčastnilo 187 787 návštevníkov nielen zo Slovenska, ale aj zo susedných štátov, ako aj z ďalších štátov Európy.
Medzi najvýznamnejšie vystavené automobily patrili:
1. KIA CEED
2. OPEL INSIGNIA COUNTRY TOUER
3. DACIA DUSTER
4. ŠKODA VISION X
5. HYUNDAI KONA ELECTRIC
6. MERCEDES – AMG PROJECT ONE
7. PEUGEOT 508
8. MERCEDES – BENZ GLS
9. VOLKSWAGEN TOUAREG
10. AUDI A8.

obr3

POZORUHODNOSTI TOHTOROČNNÉHO AUTOSALÓNU
Medzi tohtoročné pozoruhodnosti možno zaradiť:

MERCEDES - AMG Project ONE, štúdia dvojmiestneho super – športového automobilu, ktorá prezentovala technológiu Formuly 1 pre cestné vozidlá s možnosťou jazdy na bežných komunikáciách.
Poháňa ho benzínový šesťvalcový turbomotor s objemom 1,6 – litra z F1 a štyri elektromotory. Maximálny výkon modelu presahuje výkon 740 kW (1006 koní). Automobil zrýchli z 0 na 200 km/h za menej ako 6 s a dosiahne rýchlosť 350 km/h. Zvláštnosťou tohto motora je, že namiesto pretekárskeho paliva umožňuje použiť aj benzín Super plus. Popísaný model sa bude vyrábať v limitovanom počte 275 ks a jeho cena sa bude pohybovať okolo 2,5 milióna EUR.
V expozícii MERCEDES-BENZ mali návštevníci možnosť vidieť aj historicky prvý automobil BENZ PATENT – MOTORWAGEN, ktorý si dal ako vozidlo poháňané benzínovým motorom patentovať v roku 1886 Carl BENZ.

ŠTÚDIA ŠKODA VISION X
Je prvým hybridným automobilom v histórii značky ŠKODA, ktoré kombinuje pohon na zemný plyn CNG, benzín a elektriku. Táto koncepcia pohonu umožňuje veľmi nízke hodnoty CO2 iba 89 g/km.
VISION X ponúka pohľad na budúci sériovo vyrábaný model mestského crossoveru. Bratislavský autosalón bol iba druhým miestom, kde ŠKODA vystavovala túto novú štúdiu. Prvým autosalónom bola Ženeva.
Spaľovacím motorom je agregát 1,5 TSI G-TEC. Ide o štvorvalec, preplňovaný turbodúchadlom, ktorý je špeciálne vyvinutý na spaľovanie CNG,resp. benzínu.
Ako zemný plyn sa môže použiť klasický zemný plyn, bioplyn alebo syntetický plyn e-gas, vyrábaný z obnoviteľných zdrojov energie. Maximálny výkon spaľovacieho motora je 96 kW(130 k), maximálny krútiaci moment je 200 Nm. Prvá nádrž na CNG sa nachádza pod zadnými sedadlami, druhá je umiestnená za zadnou nápravou.
Pohonnú jednotku na CNG, ktorá poháňa prednú nápravu, podporujú dva elektromotory. Štúdia ŠKODA VISION X je prvé vozidlo značky ŠKODA s pohonom všetkých kolies a nepotrebuje k tomu kardanový hriadeľ.
Elektromotory majú krútiaci moment 70 Nm .Obe pohonné jednotky umožňujú štúdii zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 s a maximálna rýchlosť predstavuje 200 km//h. Kapacita kompaktných akumulátorov stačí na to, aby ŠKODA VISION X prešla na čisto elektrický pohon vzdialenosť až 2 km. Celkový dojazd na jedno natankovanie nádrží na CNG aj benzínu predstavuje až 650 km.

obr2

ŠKODA VISION E
Je prvá štúdia automobilky ŠKODA s čisto elektrickým pohonom v tejto oblasti konektivity.
Elektromotory s výkonom 223 kW (306 k) poháňajú všetky štyri kolesá. Dojazd až 500 km na jedno nabitie akumulátora a maximálna rýchlosť 180 km/h sú istotne zaujímavé hodnoty. V časovom intervale len 30 min sa akumulátory dobijú až na 80 % svojej kapacity. ŠKODA VISION E umožňuje autonómne riadenie úrovne 3. Vďaka systému Autopilot štúdia pri jazde po diaľnici automaticky monitoruje okolitú premávku a podľa potreby zrýchľuje, samostatne predbieha alebo mení jazdné pruhy. Car Park Autopilot nájde voľné miesto na zaparkovanie a samočinne s automobilom zaparkuje.

obr1

ELEKTROMOBILY ZhiDou
Na Autosalón Bratislava prišla táto ázijská značka po prvýkrát a predstavila tri modely: D1, D2 a D2S.
V týchto modeloch používajú ultramoderné LPF LMO batérie. Tieto ľahké batérie v spojitosti s nízkou hmotnosťou automobilu a sofistifikovaným motorom umožňujú dojazd až 257 km na jedno nabitie. Samotné batérie sa vyznačujú dlhou životnosťou.
Plné nabitie batérie cez domáci adaptér trvá 5 – 6 hodín /podľa modelu/. Nie je žiadúca extra nabíjacia stanica.
Ponúkané modely áut sú vhodné najmä pre jazdu po meste a na krátke cesty za nákupom, alebo rekreáciou.

Text/Foto: Dr. Pavol Klucho, SSTT Bratislava